Ateism i ett nötskal

Just nu har jag en ganska lång diskussion med en troende på Youtube. Jag har alltid fascinerats av religion, speciellt den senaste tiden. I somras läste jag Richard Dawkins "The God Delusion", och den gav mig många svar, framför allt fick den mig att inse en gång för alla att jag är ateist, vilket var en oerhörd lättnad! Sen jag hade läst ett antal fler böcker blev jag ännu mer säker, och de började gå upp för mig vilket otroligt slöseri med tid det innebär att ha en religiös tro. Speciellt nu, när det finns så många anledningar att inte slösa bort sitt enda liv på att dyrka en gud som inte finns

Som tur är så är det ingen fanatiker jag diskuterar med , utan en religiös människa man faktiskt kan argumentera med; önskar det fanns flera sådana. Men hur många halvbra ursäkter har han inte för sin tro! Religiösa människor har oftast ingen förståelse för vetenskap, och det finns antagligen en korrelation mellan hur stark din tro är, och hur bra din förståelse för vetenskap är. Med andra ord: ju starkare tro du har, desto mindre förståelse för vetenskapen och den vetenskapliga metoden har du
Det som speciellt fascinerar mig är när en religiös människa pratar om skillnaden mellan "bevis" och "tro". "Det enda du behöver göra är att tro", kan man höra väldigt ofta, men då är det blind tro de pratar om, och blind tro är aldrig bra, vad det än handlar om

Ateismen i ett nötskal: Tro inte på någonting om du inte har en väldigt bra anledning att göra det!
Det är inte svårare än så, och jag tror inte någon kan förneka att det är en bra utgångspunkt. Vi tar så mycket för givet, slösar bort tid på småsaker och glömmer bort vad som verkligen betyder någonting
Ateister har kommit mycket längre än de flesta andra, när man lägger undan gud och börjar ta ansvar för sitt eget liv börjar livet på riktigt. Ateism är nästa steg i evolutionen, tro mig. Det har redan börjat i stora delar av världen, man kan bara hoppas att det fortsätter på samma sätt!

Tänkte lägga in lite länkar till Youtube på bra videor om ateism, för er som är intresserade! Rekommenderar även Richard Dawkins bok "The God Delusion", och Christopher Hitchens "God is not great"
Detta är från ett amerikanskt radio/teve program som heter The Atheist Experience

http://www.youtube.com/watch?v=bu77bs8J1_s
http://www.youtube.com/watch?v=_UnhwdZLyIM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZEWztlIteo4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=B1xl4vS19LI&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=f8mTuAVe-pY&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=jz6XRwtM2jg&feature=related

Kommentarer
Postat av: Johanna

Riktigt bra text, man får sig en tankeställare. Vet du om den boken finns med svensk översättning? Är jag ateist, självklart JA.

2008-12-04 @ 18:04:51
Postat av: Henrik

Japp! Den finns på svenska, tror den heter "Illusionen om Gud". Läsvärd!

2008-12-04 @ 22:10:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0