Helg i Linköping

Tänkte skriva ett litet blogginlägg, det var ett tag sen sist tror jag. Tror dock inte jag har så mycket intressant att säga just nu

Jag har spenderat denna helg i linköping, stannade från torsdag till måndag. Det har varit en bra helg faktiskt. Drack till exempel glögg för första gången i fredags! Första gången i år, vill säga. Efter att ha gjort det kan man inte förneka att julen är på väg. Bara 24 dagar kvar till julafton nu, måste börja köpa julklappar känner jag

I trosdags åt jag och mina föräldrar tacos, brukar alltid göra det när jag kommer från sthlm, vet inte varför det har blivit så! Jag bjöd på vin, så det var trevligt

I fredags satt jag hemma framför teven med mamma, pappa var på julfest. Nathalie kom förbi en stund på kvällen också, drack vin och såg på Matrix!

I lördags var föräldrarna ute och dansade, så jag gick på bio och såg "2012" som jag har tänkt göra ganska länge. Chansade på att det skulle finnas biljetter kvar och bokade inte i förväg, tror att jag fick en av de sista biljetterna faktiskt! Skulle ha sett New Moon annars, och den kanske å andra sidan hade varit bättre....
Jag blev lite besviken på "2012" faktiskt. Med tanke på all hype som har varit runt den så levde den inte upp till mina förväntningar i alla fall. Den kändes alltför pretentiös och överdriven, och försökte väga upp en tunn story med spektakulära specialeffekter (vilka jag dock måste medge var ganska snygga)
Jag trodde också den skulle ha mer att göra med 2012-rörelsen också, maya-kalendern och Planet X etc. Men filmen sa väldigt lite om Maya-kalendern och ingenting om Planet X. Det var istället en typisk amerikansk katastroffilm, en genre som nådde sin höjdpunkt 1996 med Independence Day, och sen enligt mig aldrig har överträffat den filmen i fråga om en bra balans mellan bra tory och snygga specialeffekter
Kan istället rekommendera en mycket bättre film: Stanley Kubricks "2001" från 1968, oöverträffad science-fiction och en av mina egna favoriter. Den som inte gillar den filmen vet helt enkelt inte vad bra film är för något!
(Herregud.... kanske ska satsa på en bana som filmrecensent?)

Så i söndags var jag med familjen och några släktingar i sommarstugan för att fira advent. Det var jag, föräldrarna, storebror och hans tjej, mina morföräldrar, moster och morbror och deras två barn på 5 och 10 år. Det är vi som brukar bo på landet på somrarna, och det har blivit tradition att vara där första advent också. Längesen jag träffade mina kusiner, så det var kul!
Sen på kvällen åkte jag till Nathalie, vi satt och såg på film hela kvällen. Mycket trevligt

*     *     *

Igår blev jag medlem i förbundet Humanisterna, gör ju min praktik på deras tiddskrift Humanisten också. Har länge velat gå med där, men det har inte blivit av förrän nu. De står för mycket av det jag också står för, ett sekulärt samhälle, människors lika värde, yttrandefrihet, pressfrihet etc. Känns väldigt bra att ha gått med där, att verkligen vara medlem och tillhöra någonting, känna att man är med liksom
Kan förresten rekommendera alla att läsa Humanisten, som tar upp frågor inom kultur- och livsåskådning


Dagens musiktips: Kent - "Taxmannen"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0