Män som hatar kvinnor

Kom nyss hem från en kväll på bion. Det är klart man måste se filmatiseringen av Män som hatar kvinnor! Inte minst för att boken håller så pass hög kvalité.
Så, en kort rescension av undertecknad!

Filmen levde faktiskt upp till boken ganska bra, vilket filmatiseringar inte alltid gör. Jag blev dock något besviken på valet av skådespelare. Mikael Nyqvist gjorde huvudrollen som Mikael Blomkvist, men han spelade lite för mesigt enligt mig. När jag läste boken såg jag verkligen en macho-man framför mig i den rollen, och det levde han inte riktigt upp till. Peter Haber som sinnessjuk seriemördare var jag också lite tveksam till, men i slutänden gjorde han det faktiskt riktigt bra
Bäst var ändå Noomi Rapace som Lisbet Salander, hon stal alla scener hon var med i. Det var också en väldigt bra rolltolkning baserad på boken, det blev liksom inget "glapp" mellan boken och filmen i hennes fall
Ni som sett filmen och läst boken förstår kanske vad jag menar

De hade faktiskt tagit bort en del saker från boken, och det är förstås nödvändigt när man gör en filmatisering, men det blev nästan en helt annan historia ibland, vilket störde mig lite. Så hade de också lagt in en del komiska inslag som inte fanns i boken, vilket gjorde historien lite för "ljus" för min smak. Visst, en film är inte en bok, även om den är baserad på en bok, men i vissa fall tycker jag de hade ändrat historien lite väl mycket

Två och en halv timme lång var den, hade nog lätt kunnat vara fyra timmar om de hade tagit med allt som fanns i boken. Man undrar ju förstås också vad Stieg Larsson skulle tyckt om filmen om han hade sett den. Det sägs ju att han var så säker på att böckerna skulle bli en succé redan innan de var utgivna, man undrar vad han hade tyckt om filmatiseringen
Hur som helst, en skitbra film! Nio pluppar av tio!

De två andra böckerna i serien har jag läst att de inte ska filmatiseras, utan bli varsin teve-serie där varje bok är uppdelad i två delar. Får hålla utkik efter dem. Hoppas de håller lika hög kvalité som filmen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0