Barack Obama - USA:s 44:e President!

Idag svärs Barack Obama in som USA:s 44:e president. Det återstår att se hur stor förändring han skapar i USA och resten av världen, och speciellt i fallet Israel - Palestina, och resten av mellanöstern ska det bli intressant att se hur USA handlar
Jag slogs dock av en konstig tanke. Detta val, att välja en färgad president, är bara någonting märkvärdigt om man skiljer på svarta och vita människor. För den som inte bryr sig om ras överhuvudtaget är detta val inte mera märkvärdigt än något annat. Visst är det ett historiskt ögonblick, men personligen tycker jag det har fokuserats alltför mycket på Obamas hudfärg, och gör det fortfarande
Valet kan i och för sig ses som en seger över (vissa) människors fördomar, i detta fall att svarta skulle vara mindre värda än vita, men det är samtidigt ett vittnessmål om att dessa fördomar fortfarande finns. Det är ett vittnesmål om att världen inte är så rättvis och jämställd som vi kanske vill tro
Jag gillar Obama, det enda jag har emot honom är att han är religiös, eller åtminstone utger sig för att vara det. Jag har svårt att få ihop hans budskap om hopp och jämställdhet när han tror på det som står i bibeln, och alltså i slutändan lämnar sitt liv i guds händer. En möjlighet är att han bara säger sig vara kristen för att inte förlora röster, det är faktiskt inte alltför långsökt. Med tanke på vissa uttallanden han har gjort rörande religion tycks detta vara ännu mer troligt 
Kanske är detta första steget emot en ännu bättre värld, man kan ju alltid hoppas...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0