Dagens Tankar; Kyrkoval etc.

Läste en del roliga/intressanta grejer i Metro idag, kände mig tvungen att dela med mig av det:


SMS-TYCKARE:

"Bra att Anna Anka tycker att frun ska älska sin man, då blir det fred på vår planet" - Claude

"Någon borde hjälpa Mona Sahlin att välja ett annat land att bo i" - Inte Sosse

"Vi måste slåss för freden" - ALF


DAGENS PUSS

"Grattis min älskade dotter Camilla på 38-årsdagen. Du har gett mig det värdefullaste jag har. Mina tre barnbarn" - Mamma Maggan
(det roliga skulle då vara att mamman verkade tycka mer om barnbarnen än sin dotter!)

*     *     *

Nu över till något helt annat: Kyrkovalet!
Jag har funderat på detta den här veckan, är det någon som verkligen bryr sig om kyrkovalet på allvar? Låt kyrkan sköta sina egna angelägenheter säger jag, varför ska man anordna ett folkligt val (som dessutom kostar pengar) på att göra någonting som kyrkan kunde gjort själva. Dessutom läste jag att majoriteten av röstberättigade i valet inte röstar överhuvudtaget, jag tror det var runt 80% som inte röstade alls! Eftersom jag inte längre är medlem i Svenska Kyrkan så kunde jag inte rösta även om jag till äventyrs skulle ha velat. Om jag skulle ha röstat skulle det i så fall vara för att hålla Sverigedemokraterna utanför svensk politik!
Frågan är varför politiken överhuvudtaget ska blanda sig i det kyrkan gör? I USA har man till exempel "seperation of church and state", det står alltså uttryckligen i konstitutionen (tror det är i first amendment) att religionen och politiken ska hållas åtskilda i alla lägen och under alla omständigheter. Skulle vi behöva något sådant i Sverige också? I och för sig är Sverige så pass sekulariserat att detta kanske inte är något problem, men ändå....
En annan sak är ju att Svenska Kyrkan i sig kostar pengar, det här borde ju vara ett tungt vägande skäl att avskaffa kyrkan. Lägg pengarna på något bättre istället, något som verkligen gör nytta för samhället!


Okei, nog sagt om det....
Jag har idag börjat skriva på min (mini-) uppsats. Det blev att jag skrev om religion istället, paradoxalt nog mitt favoritämne att skriva om och diskutera! Jag skriver om religionens makt över människor, religionens sanningsvärde, samt varför människor tror på gud. Blir nog intressant, det hjälper ju om man skriver om ett ämne man verkligen är intresserad av och är påläst i. Det blir roligare att skriva, och det man skriver brukar dessutom bli bättre

Så fick jag kallelsen till gitarr-kursen idag! Jag ska ju läsa på medborgarskolan i höst. Eller läsa och läsa.... lära mig mer om gitarrspel, bli bättre på att spela, lära mig riff, nya ackord etc. Hoppas det blir kul! Det är 8 lektioner på en och en halv timme vardera. Kursen börjar den 29:e, undrar bara hur mycket folk som kommer dit....


Dagens musiktips: Creedence Clearwater Revival - "I heard it through the grapewine"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0