Tacka fan för public service!

Igår satt jag och såg lite halvt på programmet ”Sandhamn” på tv3, mest för att se vad det var för någonting. Vad jag såg var nästan skrämmande dålig tv, i alla fall enligt mig
   Visst var det lite kul att se 08-orna som inte hittade rätt med båten (de förstod inte att ”Sandhamn” inte var särskrivet, utan skrev in ”Sand Hamn” i sin GPS), men jag skrattade mer åt den hopplösa enfalden än åt den komiska situationen. ”DJ Hångel” försökte fylla bryggan med festglada människor, mestadels stockholmare vad jag såg, och runt omkring på området vandrade berusade ungdomar omkring och skröt om hur fulla de var. Bortskämd överklass med egon stora som badbollar och en närmast obefintlig självinsikt mötte en lokalbefolkning som fortfarande hade fötterna på jorden. Denna ”kulturkrock” var lite rolig att observera, men annars var det få saker som verkligen var värda att se
   Igår hade också ett annat program premiär på tv3: ”Anna Anka söker assistent”, kommentar överflödig. Detta program är för mig så poänglöst och programidén är så ihålig att jag inte ens orkar ta upp det
   Ett annat exempel på poänglös tv är ”Ballar av stål” på kanal fem. Hur man egentligen tänkte när man lanserade programmet förstår jag inte. Programidén verkar vara följande: Låt oss samla en samling människor som utsätter andra människor för skämt som bäst ligger på mellanstadienivå, och den som utför det mest juvenila skämtet som får flest röster vinner!
   För enligt mig ligger skämten i ”Ballar av stål” på mellanstadienivå, jag ser helt enkelt inte varför människor kan tycka att det är så roligt… eller jo, det gör jag ju i o för sig, vilket gör det hela ännu mer tragiskt

Är detta en trend i tv idag: Lättköpt mellanstadieunderhållning helt utan poäng och mening? Ska dessa program ens få kallas underhållning överhuvudtaget?
   Det skulle inte störa mig så mycket, om det inte vore för att det fanns så oerhört mycket andra viktigare saker man kunde göra tv om, så oerhört många andra frågor man kunde ta upp, samhällsproblem man kunde belysa etc. Istället väljer man att göra tv om fulla stockholmare, Anna Anka och en grupp juvenila komiker som inte har växt ifrån kiss- och bajshumorn
   Ska man göra underhållning eller ägna sig åt humor så borde man åtminstone ta det på allvar. Det är ingenting negativt med att få folk att skratta och tänka på samma gång. Det är inte farligt att vara lite pretentiös även när det gäller humor
   Detta är vad jag skulle vilja kalla ”intelligent” underhållning: program som är lite djupare och har lite mer poäng, där man som publik får anstränga sig lite för att ta till sig och förstå ett program. Det är denna typ av intelligenta underhållning som håller i längden, den som blir ihågkommen längre än en månad
   Att spotta ur sig en massa program bara för underhållningens egen skull är ingen bra idé. Det är inte kvantitet, utan kvalitet som räknas i min värld. Den sortens billiga underhållning, vars främsta syfte verkar vara att skaffa så många tittare som möjligt är enligt mig inte bra tv överhuvudtaget. Det syns så väl när ett program bara är ute efter att få tittare, och inte har något meningsfullt att säga överhuvudtaget. Bra tv är inte samma sak som höga tittarsiffror, eller rättare sagt: bara för att ett program har höga tittarsiffror innebär det inte att det är ett ”bra” tv-program med hög kvalitet

Det finns dock som tur är lite mer intelligenta underhållningsprogram, vars delvisa uppgift visserligen är att skaffa bra tittarsiffror, men som ändå har något sorts underliggande mening. Bra tv är ett brett utbud med kvalitetsprogram där man verkligen lär sig någonting, program med budskap och någonting att säga, oavsett det gäller humor eller något annat
   Och det finns flera bra exempel på denna typ av komiska tv-serier: ”The Simpsons”, ”Seinfeld”, ”Fraiser” och den engelska versionen av ”The Office” är några av mina favoriter. Där håller varje avsnitt hög kvalitet och skämten är på en lite mer sofistikerad nivå, och det märks! Dessutom lär man sig ofta någonting nytt efter att ha sett ett avsnitt. Det är dessa ingredienser som gör att till exempel ”The Simpsons” har sänts i över tio år över hela världen
   Det bästa (eller enda) svenska exemplet på denna typ av ”intelligent” underhållning idag skulle jag säga är Filip och Fredriks program, speciellt ”Boston Tea Party” som går på kanal fem just nu. Jag skulle önska mig fler svenska programserier som håller samma höga standard. Enligt mig är Filip och Fredrik ett par av de mest kompetenta programledarna svensk tv skådat sedan 90-talets Kristian Luuk

Det är därför jag gärna betalar tv-avgift, det säkrar i alla fall tv som har kvalitet. SVT har ett programutbud som enligt mig är det bästa i svensk tv, som dessutom är helt fri från reklam
   Jag säger inte att SVT:s program heller är det bästa i världen, men när det gäller kvalitet generellt så vinner de med stor marginal, dessutom är de filmer som de sänder ofta lite, lite bättre än de på de övriga kanalerna (läs bara filmrecensionerna i tv-tidningen, och jämför betygssättningen mellan SVT:s filmer och de övriga kanalernas)
   Så tacka fan för public service, utan den skulle jag seriöst överväga att sluta se på tv överhuvudtaget!


Dagens musiktips: The Buggles - "Video killed the radio star"


Kommentarer
Postat av: Sandra Boonman

vad betyder det du skrev till mig :D

2010-04-01 @ 23:11:34
URL: http://sandraboonman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0