Time to hit the books again!

Ja, inte bokstavligt talat förstås (även om åtskilliga av mina läroböcker är en aning kantstötta som resultat av frustrerande nätter av oavbrutet pluggande!)

För efter åtta terminer vid universitetet är man väl en aning skoltrött. Även om jag har en tillräckligt bra inblick i litteraturvetenskapen för att kunna redogöra för det väsentliga i västerlandets litteratur de senaste tvåtusen åren, och även om jag har läst tillräckligt mycket filosofi för att vara ytterst skeptisk till om yttervärlden verkligen existerar (vilket en kväll faktiskt resulterade i att jag av någon anledning trodde mig redan vara död!), så kan man kan fråga sig vad all denna kunskap en dag ska tjäna till.
   Min nyfunna ateism och mitt så gott som oupphörliga kunskapsintag under min tid på universitetet har givit mig en helt ny syn på kunskap och mänskligt vetande (pretto-varning, jag vet, men sån är jag). Jag har upptäckt att ju mer man lär sig om världen, desto mer cynisk tenderar man att bli.
   Men trots det vägrar jag att ge upp, för det är de där stunderna när jag kan glänsa med min kunskap, när jag kan tillrättavisa människor med rationella, logiska argument som jag mår som bäst. Det är de där stunderna när jag kan säga “du har fel, och här är varför”, som man verkligen känner att “fan, studietiden var visst inte helt bortkastad ändå!”

Detta är en av anledningarna till att jag fortsätter studera år efter år, för jag vägrar att tro att människor med lägre intelligens och utbildningsnivå är lyckligare. För även om man aldrig hittar ett passande jobb som man verkligen vill ha, så kan man å andra sidan bara njuta av att studera, inte sant? Kunskap är makt, som det heter, någonting att lära ungarna i framtiden, även om du själv slösat bort ditt liv på ett skitjobb med slavlön.
   Tänk bara vad underbart att kunna citera Shakespeare eller Goethe, att kunna förstå världen ur Aristoteles perspektiv, att kunna redogöra för kvantmekaniken. Eller för all del, att kunna säga “ursäkta, vill ni smaka min baguette?” på klockren franska.

Det kommer kanske tillfällen i ditt liv då det du lärt dig under dina studieår är högst relevant och användbart (inte minst baguetten, tro mig, fransyskorna blir som galna!)
   Ingen vet vad framtiden har i beredskap, så plugga på bara alla skoltrötta studenter där ute… I know I will


Dagens musiktips: Thomas Dolby - "She blinded me with science"


Kommentarer
Postat av: Josse

Intressant inlägg!

2010-08-27 @ 19:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0