Två dagar i Lund / Köpenhamn

Så var man hemkommen från ännu en minisemester denna sommar! Jag har spenderat torsdag till lördag i Lund. Det var första gången jag var där, och skulle absolut kunna tänka mig åka dit igen. Det var en mysig stad, inte för liten, inte för stor
   Jag åkte dit för ett föredrag med James Randi, känd skeptiker från USA, som skulle hålla ett föredrag vid Lunds Universitet. Men eftersom jag har en kompis som bor i Lund, och som jag inte hade träffat på runt sju år så vore det ju konstigt att åka dit utan att träffa henne. Så jag hade sällskap med henne, hennes pojkvän, deras halvårs gamla dotter, och två av deras kompisar som vi umgicks med

*     *     *

På torsdagen var det föredrag på Universitetet i Lund. James Randi, professionell skeptiker, höll ett föredrag om hur och varför människor kan luras till att acceptera saker som inte är sanna. I och med sin digra karriär och sina erfarenheter i ämnet är han väl värd att lyssna på. Han pratar också med mycket humor och ironi, två timmar försvann fort kan jag säga
   James Randi är en känd skeptiker i USA, inte lika känd i Sverige men heller inte helt okänd bland sådana kretsar. Jag visste naturligtvis vem han var, och efter att ha sett hundratals videor med honom på youtube så var det kul att se honom i riktiga livet!
   Trots att han började sin karriär som magiker under namnet ”The Amazing Randi”, samt radiopratare på 50-talet har han på senare år på heltid ägnat sig åt att börja granska och avslöja människor som säger sig ha paranormala krafter: kunna tala med de döda, använda sig av telepati och tankeöverföring etc. Det är också denna senare del av hans karriär som gjort honom världsberömd. Idag är han i 80-års åldern men visar inga tecken på att avsluta sitt arbete. Han finns numera också på youtube:



Jag fick också en bild av honom signerad, som naturligtvis ska ramas in tillsammans med biljetten till eventet. Fick till och med skaka hand med honom, det var en upplevelse jag inte skulle velat vara utan!

Efter föredraget träffades jag de andra utanför föreläsningssalen, och vi gick ut till en pizzeria och åt middag. Lunds godaste pizzor fick jag höra, blev inte besviken!

*     *     *

På fredagen åkte min kompis och jag över till Köpenhamn, närmare bestämt Kristiania. Jag hade bestämt att jag skulle dit innan jag åkte till Lund, och hon hängde på
   Min kompis hade fördomen att Kristiania skulle vara ett rent slumkvarter, men blev glatt överraskad när jag visade både restauranger och barer som var hur rena och välstädade som helst. Vi satte oss vid ett bord och tog en öl och såg på folket runt omkring. Det var första gången hon var där, blev kanske lite chockad av att se folk sitta och sälja och röka hasch helt öppet utan att någon brydde sig. Men så är det ju i Kristiania, där råder anarki, men människorna ser ut att vara några av de lyckligaste jag har sett i alla fall!
   En del herrelösa hundar gick omkring på området, och stället har ju en speciell doft. Det är en väldigt speciell atmosfär där måste jag säga. Det här var bara mitt andra besök i Kristiania, men jag gillar stället skarpt. Det finns ju folk som vill stänga ner det, men skulle man göra det skulle en del av Köpenhamns själ försvinna

Så på fredagskvällen när jag och min kompis hade kommit tillbaka till Sverige igen grillade vi allihop och drack öl och vin… eller snarare: jag drack vin, alla andra öl! Sedan spelade vi tv-spel (jag ägde på Guitar Hero som vanligt!) och såg lite på tv och så där, tills det var dags att sova
   Det enda som saknades den kvällen var en gitarr att sitta och spela på, orkade inte dra med mig min och tyvärr fanns det ingen där. Men det var helt klart trevligt ändå! Älskar sådana lata dagar med grillad mat och dricka

*     *     *

Så det var två väl spenderade dagar i Lund och Köpenhamn, ångrar verkligen inte att jag åkte dit! Det är nog den roligaste resan jag har gjort på väldigt länge, mycket beroende på att jag fick se och träffa den store James Randi, en upplevelse jag inte kommer glömma bort i första taget

Hemresan var lite knagglig dock: jag var tvungen att ta tåg från Lund till Höör, byta i Höör och åka med buss till Hässleholm, och i Hässleholm byta tillbaka till tåg igen som gick hela vägen till Linköping! Jag fick reda på att det var en ombyggnation eller reparation av järnvägen eller liknande som gjorde att inga tåg gick direkt från Lund till Linköping. Till råga på det så var tåget från Lund till Höör försenat, så resan tog längre än förväntat

Men jag överlevde, och här sitter jag nu och bara tar det lugnt med en öl och lite Dylan i högtalarna! Kan det bli bättre? Nja, det är svårslaget i alla fall!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0