Feminism i all ära (eller vanära)

Idag är det den hundrade Internationella Kvinnodagen. Hurra för kvinnorna i samhället, och hurra för att de är så duktiga som de är. Har du gett en kvinna en klapp på huvudet idag?

Kvinnans behov av en egen dag har jag länge tyckt vara lite märklig. Är kvinnor så osäkra och förtryckta att de behöver en helt egen dag att gratulera sig själva över hur bra de är? För vad innebär det egentligen att vara feminist? Att verka för jämställdhet i samhället är lovvärt, men är feminismen verkligen rätta sättet att uppnå jämställdhet?
   De mänskliga rättigheterna gör ju till exempel ingen åtskillnad på män och kvinnor. De mänskliga rättigheterna avser just människor. Lika lön för lika arbete, oavsett kön. Samma rättigheter och skyldigheter, oavsett kön
   För om en människa är tillräckligt driftig och talangfull slår hon sig fram i samhället, oavsett vilket kön hon har. Eller behöver kvinnan särbehandlas av någon annan anledning? Är det till exempel svårare för kvinnor att slå sig fram i exempelvis arbetslivet, än vad det är för män? Detta är ju ett argument man ofta hör, och som feminister ofta för fram som en anledning att fortsätta kampen
   Men min erfarenhet har varit att så faktiskt inte är fallet. Visst kan det vara så att män är mer aggressiva och framåt än kvinnor, men det har ju å andra sidan biologiska orsaker, och att kvinnor och män skiljer sig åt biologiskt antar jag inte är någon överraskning, ens för feminister
   Så frågan är då: Bör kvinnan särbehandlas på grund av biologiska skillnader?

Våldet emot kvinnorna är fortfarande stort. Våldtäkter, misshandel och allmänt förtryck tillhör tragiskt nog vardagen. Sådana saker är jag naturligtvis lika mycket emot som näste man (eller kvinna). Men personligen tror jag tyvärr inte att en internationell kvinnodag, med syfte att lyfta fram kvinnans sak, är lösningen. Det kan till och med ha motsatt effekt
   Vad jag menar är att särbehandla kvinnan snarare kan få effekten att få männen att bli ännu mer osäkra på sin egen identitet, och det är ju just osäkerheten som mannen har i mansrollen som är orsaken till mycket av våldet emot kvinnor
   Vi ska komma ihåg att män inte per automatik har det lättare än kvinnor när det gäller att slå sig fram i samhället. Det ställs krav också på män, det finns även en mansroll som män förväntas att leva upp till, och de män som inte gör det blir minst lika särbehandlade i samhället som kvinnor som inte lever upp till det kvinnliga idealet
   Kanske skulle någonting liknande en Mansdag behövas, för att ge också männen en känsla av samhörighet, en chans att fokusera på det som män gör bra och bör hyllas för. Men hur en sådan dag skulle tas emot tror jag inte behöver kommenteras. Feministerna skulle rasa i alla medier över hela landet, och kvinnorna skulle tala i termer av kvinnoförtryck och mansschauvinism
   Konstigt nog reagerar varken män eller kvinnor på samma sätt när det gäller Kvinnodagen, trots att denna dag har precis samma syfte när det gäller kvinnorna som en Mansdag hypotetiskt skulle ha

Själv skulle jag hellre vilja se en Människodag, eller en internationell “Humanismens dag”, där människans positiva sidor lyfts fram och hyllas som sig bör, utan åtskillnad på kön. För det är ju faktiskt så, att mycket av det som feminismen står för också är inbegripet i humanismen. Därför känns enligt mig feminismen lite överflödig och kanske till och med onödig
   Jag vill inte att det ska låta som att jag är emot feminism, så är det inte alls. Jag håller med om mycket som feminismen står för, problemet för mig är att när feminismen säger sig arbeta för jämställdhet i samhället ser de det ändå utifrån det kvinnliga perspektivet. I jämställdhetens namn borde man väl istället arbeta utifrån ett allmänmänskligt perspektiv, ett humanistiskt perspektiv?

Att arbeta för jämställdhet utifrån ett kvinnligt perspektiv gör ju att man så att säga fastställer kvinnans underordnade ställning, just genom att säga att kvinnan är i behov av en särbehandling som snarare ännu mer polariserar könen. Det är en klapp på huvudet, ett “åh, så duktiga vi är”
   En internationell Kvinnodag verkar tillfredställa ett behov av att påpeka hur duktiga och driftiga kvinnor är, som om det inte var en självklarhet att kvinnor kan vara minst lika bra som män. Detta är enligt mig att snarare nedvärdera kvinnorna än lyfta upp dem. Det är att låsa fast könsrollerna, istället för att göra oss av med de gamla tankesätten och se bortom könen, till människan
   Nej, behandla istället kvinnan såsom mannen, med exakt samma rättigheter och skyldigheter. Först då når vi verklig jämställdhet!


Dagens musiktips: John Lennon - "Woman is the nigger of the world"


Kommentarer
Postat av: Sandra Boonman

hurra hurra :D

2010-03-08 @ 21:40:25
URL: http://sandraboonman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0