Alla dör ensamma - existentiell konversation

Hon:

“Varför kan inte alla människor acceptera varandra för hur de är… istället för att ändra på varandra hela tiden?”

Jag:
“Folk vill inte ändra på människor, bara anpassa dom till deras egen världsbild”

Hon:
“Jo… men det känns fel…”

Jag:
“Ibland har människor samma världsbild, och kommer överens… ibland har människor olika världsbild och kommer inte överens”

Hon:
“Varför inte bara acceptera att så är den personen… okej, kan komma med råd men det är allt… och vill inte den personen ta de råden och göra nåt med dem så okej… jag har ändå kommit med råd… istället för ‘gör det, se ut så, gå så, säg så, var så’“

Jag:
“För att… jag antar att du pratar om hur människor har velat förändra dig… du måste helt enkelt förstå att människor vill ha dig i sitt liv, men dom känner inte att de kan ha dig i sitt liv om du beter dig som du gör just nu… därför försöker dom ändra på dig, för att kunna komma överens med dig helt enkelt”

Hon:
“Hm… jag försöker ju ändra på mig men ingenting verkar duga”

Jag:
“Men vare sig du vill det eller inte så lever du i ett kollektiv, en grupp, en "flock", och den som inte anpassar sig till flocken blir utstött… det är sorgligt, men det är så det är”

Hon:
“Fan va illa”

Jag:
“Det är så världen ser ut”

Hon:
“Jag accepterar andra för vad de är… eller försöker. Jag vill inte ändra på någon… kanske om det är så att personen ifråga sårar mig på något sätt, men inte annars. Det kan jag förstå om folk vill göra med mig också… om jag sårar dem… men om de bara tycker att det inte passar in för att det är fel på nåt annat sätt… nej, då blir jag sur”

Jag:
“Om människor känner att de inte fungerar ihop med dig, och om de inte kan förändra dig… så finns det bara ett alternativ för dom: att inte umgås med dig”

Hon:
“Ja… eller så kan de åtminstone be mig att ändra på det på ett snällare sätt. Det är ju det som är irriterande, att de säger det så ohyfsat… som en order”


*     *     *


Du kanske har svårt att få kontakt med människor? Du kanske känner att du är helt ensam i en kall, fientlig värld? Du kanske känner att ingen förstår dig, att ingen bryr sig om dig

Tricket är att se alla andra människor som robotar, ingenting annat än autonoma maskiner som du kan "manipulera" till din fördel
Du kan då på ett helt annat sätt interagera med människor
Nackdelen är att det då skapas ett filter, en distans mellan dig och andra människor

Men hur nära man än kommer andra människor, så finns där alltid ett mellanrum. Distansen mellan dig själv och andra människor finns alltid där. Det är ett oöverkomligt hinder, så då kan man lika gärna utnyttja det

Alla dör vi ensamma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0