En första kort kommentar om valet 2010

Om fem månader är det val i Sverige (= äntligen en ny regering?). En politisk förändring tror jag många tycker är välkommet. Opinionsmätningarna har ju sett lite olika ut den senaste tiden, ena gången pekar de till högerns fördel, andra gånger till vänsterns fördel. Förtroendet för Reinfeldt har ju verkat vara högre än för Sahlin, vilket jag faktiskt tror snarare visar på misstroendet emot Sahlin, än att folk verkligen står bakom Reinfeldt och hans politik

Kritiken emot högerns politik har ju varit väldigt skarp, särskilt för fyra år sen i början av mandatperioden, och den har knappast svalnat något nämnvärt under åren. Valet mellan "arbetslinjen" och "bidragslinjen" som högern vill beskriva det är inte helt sanningsenlig. Oppositionens politik handlar inte om att ge folk bidrag när de inte vill arbeta, utan snarare göra det möjligt för de som inte har möjlighet att arbeta att ändå överleva och ha ett någorlunda drägligt liv
   Alliansen verkar se på människor som inte kan arbeta som fuskare och "bidragsberoende". Högern vill istället tvinga folk ut i arbete, med orden "det lönar sig att arbeta" som sitt propositio maxima… men därifrån är det inte särskilt långt till "arbeit macht frei"
   Att beskriva vänsterns politik som en "bidragslinje" tycker jag ger fel associationer, och jag tror att detta är ett medvetet drag av högern. Det är ett "strawman-argument", dvs. att man ger en beskrivning av den andres position som inte stämmer med verkligheten, och sedan kritisera den påstådda hållningen, istället för att bemöta de riktiga argumenten som förs fram av motståndaren
   Ett annat exempel på detta är när Mats Odell beskriver de rödgrönas ekonomiska politik som en "toblerone-politik", där man "tar det på kortet" och skickar räkningen till svenska folket. Detta är helt felaktigt, och det är ett tydligt exempel på hur smutsiga trick desperata politiker är villiga att ta till för att vinna väljare. Det här valet har ju förutspåtts bli ett "smutsigt" val med många liknande fula knep. Förhoppningsvis kommer inte sådana knep att slå väl ut, jag är också väldigt glad att se att de rödgröna inte har gjort några liknande utspel om alliansens politik

Jag har alltid röstat på Miljöpartiet, i de två val jag har röstat i sedan jag blev myndig, och det gör jag antagligen även i höst. Jag har funderat på att rösta på socialdemokraterna, men det finns vissa saker som får mig att inte vilja göra det, bland annat att de är för Förbifart Stockholm, den motorväg som i så fall ska byggas väster om Stockholm, i syfte att avlasta bland annat Essingeleden från den tung trafik och utsläpp
   MP är å andra sidan är emot detta, de vill istället satsa på kollektivtrafiken, bättre utbyggnad och bättre underhåll, vilket jag hellre ser än en motorväg som underlättar för människor att fortsätta använda bilen istället för att åka kollektivt
   En folkomröstning om Förbifart Stockholm väntar i höst om de rödgröna vinner valet, vilket av några politiska kommentatorer (samt alliansen) har beskrivits som en nödlösning på grund av oenigheten mellan de rödgröna i frågan. Men jag tycker tvärtom det är ett utmärkt val att låta stockholmarna själva bestämma om ett pass så stort mångmiljard projekt, speciellt då det påverkar människor så pass påtagligt
   De rödgröna tänker även höja bensinskatten om de viner valet i höst, vilket jag också tycker är helt rätt. Detta tvingar folk att hitta alternativa lösningar, samt att ny teknik på så sätt får större efterfrågan, och mer miljövänliga alternativ än fossila bränslen tillåta utvecklas och spridas i landet

En annan anledning till att jag inte röstar på S är väl att mitt förtroende för Mona Sahlin kanske inte heller är det bästa. En sak hon dock ska ha mycket cudos för är hennes kompromisslösa hållning emot Sverigedemokraterna, en hållning som Reinfeldt och alliansen inte har intagit lika starkt. Jag är faktiskt lite orolig för högerns relation till Sverigedemokraterna, och hur det politiska läget skulle se ut om alliansen vinner valet i höst och Sverigedemokraterna dessutom kommer in i riksdagen. Även detta är ett tungt vägande skäl till att jag röstar vänster och inte höger


Dagens musiktips: Bob Dylan - "Most likely you go your way and I'll go mine"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0