Pia Palm - medium

I lokaltidningen "Östran" gick den 27:e maj att läsa om mediet Pia Palm, som anställts av Kalmar kommun för att driva bort ett spöke:


   "Pia Palm blev för ett antal år sedan kontaktad av Åsa Blomqvist, enhetschef på ett korttidsboende för barn i
   kommunen, för att hjälpa eftersom personalen upplevde obehag speciellt i ett jourrum"


Allvarligt talat, är det inte märkligt att dessa förmågor bara tycks existera hos flumhuvudena? de människor som är lite egna och excentriska? Jag vet inte vad ni tycker, men personligen blir jag som regel lite skeptisk till människor som säger att de hör röster eller ser döda människor, för att inte tala om de som talar med gud och påstår att han talar tillbaka
   Men naturligtvis fanns det personer som kunde vittna om paranormala aktiviteter:


   "Om jag minns rätt så var det en äldre herre som fanns där. Det var som att han inte kunde gå vidare utan sin
   fru. Vi hjälpte honom över och sedan blev det lugnt.
   Personalen hade hört steg. En del av barnen som vistades på korttidsboendet hade blivit dragna i håret och reagerat"


Sådana vittnesmål har dock aldrig imponerat på mig. Vi vet att människor hallucinerar, inbillar sig saker och lurar sig själva. Det finns en anledning till att vittnesmål i en rättegångssal inte är tillräckligt för att fälla en misstänkt brottsling. Det krävs mer än så för att imponera på mig
   Men jag undrar om mediet själv tror på det hon säger och påstår om livet och döden, om hon lurar sig sjäv, eller om hon själv vet vilken bedragare hon är och helt enkelt kallt och cyniskt utnyttjar andra människors godtrogenhet. Själv tror jag det senare alternativet är fallet hos de allra flesta som anser sig ha paranormala förmågor
   Pia Palm sa själv att:


   "– Jag är född med den här gåvan. Vi har den i min familj. Jag tycker varken att det är konstigt eller skrämmande"


- Pia Palm


Min fråga är: vad är det för skillnad på en människa som säger sig kunna kommunicera med de döda, och en människa som påstår sig vara reinkarnationen av Napoleon? Den första tar folk på allvar (vissa lättlurade människor i alla fall), och den andra tar knappt någon på allvar
   Men vad är skillnaden? Varför låser vi in folk av den senare kategorin på mentalsjukhus, medan medier som säger sig kunna tala med döda får vara fria och till och med respekterade medborgare?

Låt oss vara ärliga, vad säger ditt sunda förnuft? Tror du VERKLIGEN på att vi överlever vår egen död och vistas i något sorts efterliv efter att ha avlidit? Är inte en mycket rimligare förklaring till varför människor tror på sådana saker helt enkelt att de är rädda för att dö?
   Är det inte dags att växa upp nu och släppa sådana här barnsliga vanföreställningar snart? Ja visst, vem som helst får tro på vad som helst så länge det inte skadar andra. Men poängen är att vissa mediers verksamhet aktivt skadar människor. De utnyttjar kallblodigt människor som har förlorat familjemedlemmar eller nära vänner och är i behov av tröst och stöd
   Enligt mig är mediala förmågor ingenting annat än ett cyniskt utnyttjande av andra människor, och högst förkastligt. Någonting sådant borde inte existera i ett upplyst och civiliserat samhälle


Dagens musiktips: Owl City - "Fireflies"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0