Hälsofascisterna och "livsstilsboende"

Det handlar om “livsstilsboende”, ett koncept med vilket det nya boprojektet Norra Djurgådsstaden i Stockholm lanseras. Livsstilsboende går ut på att de som bosätter sig i området måste följa ett antal regler, vilka bland annat innefattar viljan att äta, motionera och sopsortera rätt, samt bruka exempelvis el och vatten så sparsamt som möjligt. Detta är alltså krav som de som vill bosätta sig i området måste följa för att få leva där
   DN publicerade för ett par veckor sedan en artikel om detta, och i dagens DN skriver Karin Johannisson i ämnet. Hon jämför det nya broprojektet med den “hälsohysteri” som rådde i början av 1900-talet i Sverige, och det folkhälsoprogram som utformades under 1930-talet. Grundtanken då var att individen var en del i en större helhet, en kugge i ett hjul, där den enskilda individen var kuggen och det stora hjulet samhället
   Den hälsosamma människa som man försökte skapa i början av 1900-talet hade naturligtvis kopplingar till den rasbiologiska forskning som bedrevs i Sverige vid denna tid, och som Sverige var världsledande i. Hitlers Tyskland skulle också omsätta tanken om “den perfekta människan” i praktiken under andra världskriget, med obehagliga konsekvenser. Jag behöver nog inte påminna om hur till exempel de förståndshandikappade behandlades i Tyskland under Hitlers regim

Samma tanke som då, om än i något mildare form, tycker jag mig se gå fram på bred front i samhället idag. Man ska vara frisk, arbetsför och leva miljövänligt. Detta är alla egenskaper jag omöjligt kan motsätta mig, det finns ingenting negativt i själva tanken. Ändå finns det en rad problem med att omsätta detta i praktiken
   Det första problemet blir när man ska definiera exakt vad det innebär att leva ett hälsosamt liv. Detta varierar ju väldigt mycket från person till person i och med att människor har olika behov. Människor har olika uppfattningar om vad som är hälsosamt och inte, och det skulle sannolikt bli väldigt svårt att enas om detta
   Det andra problemet uppkommer när människor lägger sig i andra människors livsföring i alltför hög utsträckning. Jag kallar denna typ av människor för hälsofascisterna. De som “vet” vad som är bra, och som gör allt de kan för att få andra människor att leva precis likadant som de själva gör. Det är en typ av förmyndarmentalitet som jag ogillar starkt. Det är en mänsklig rättighet att leva sitt liv precis som man vill, förutsatt att det inte påverkar andra negativt. Jag vill inte leva i ett samhälle som skapats av sagda hälsofascister. Dessutom är det som sagt svårt att dra gränserna för vad som är hälsosamt och inte. Ska människor förbjudas att röka tobak överhuvudtaget? Ska vi ha ett alkoholförbud? Ska vi göra fet mat olaglig? Listan kan göras lång på saker som inte är hälsonyttiga
   Det tredje problemet blir när man alltför ofta tittar bara på om en viss “aktivitet” är hälsosam eller inte, och ignorerar att aktiviteten kan ha andra fördelar. Jag är själv rökare, och jag är naturligtvis mycket väl medveten om att rökning knappast är nyttigt för mig. Trots det röker jag ibland… varför? Jo, för att det ger mig någonting annat, när jag till exempel är stressad kan en cigarett hjälpa mig att hitta lugnet igen och koppla av. Även om det inte rent medicinskt är nyttigt, så är det nyttigt på ett annat sätt. Samma sak om jag till exempel vill äta en Big Mac på McDonalds, jag är medveten om att det inte är den mest nyttiga maten jag kan stoppa i mig, men den är däremot mycket god! Men godhet kanske också är någonting negativt?

Är det bara jag, eller har denna hälsohysteri gått lite för långt? Om hälsofascisterna skulle få bestämma skulle jag få skära bort en hel del av det som höjer min personliga livskvalitet, och det tänker jag inte gå med på. Det är helt okej att säga att människor ska leva miljövänligt, till exempel genom att källsortera, spara på vatten och el etc. Men det är en helt annan sak att säga att “så här måste du göra för att bli accepterad i vår gemenskap”, det kan bara beskrivas som fascism, och även om jag inser att jag överdriver lite grann, så vet jag med säkerhet att det finns människor därute som skulle vilja göra det olagligt att till exempel röka eller dricka alkohol
   Jag har ingenting emot att människor lever sunt och hälsosamt, men det går för långt när man försöker tvinga andra att också göra det. Låt människor vara människor, med alla sina fel och brister istället. Sluta inkräkta på den personliga integriteten, respektera att alla inte har samma mål att leva tills de är hundra år som du kanske har. Det som höjer en människas livskvalitet behöver inte alltid vara “nyttigt”, men eftersom det här är det enda livet jag har så lever jag hellre ett lite kortare liv som jag verkligen har njutit av och ägnat åt saker jag tycker om (även om de är skadliga), än ett långt liv där jag har ägnat all min tid åt min hälsa, i det enda syftet att leva lite, lite längre


Dagens musiktips: Roxy Music - "The thrill of it all"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0