Studentens klagan

“Ursäkta, är det någon här som har en liten slant till övers?”
   Nej, det är inte uteliggaren i tunnelbanan som frågar, utan jag, den fattige studenten. Jag vet, ibland är det svårt att se skillnad på oss. Jakten på pengar är ju någonting som mer eller mindre genomsyrar varje students liv, och så antar jag att det har varit så länge det har funnits studenter. Innan man får ett fast jobb och en stadig inkomst lever man ju bokstavligt talat på lånade pengar
   Ett uttjatat ämne säger kanske ni, ett till synes för evigt bestående problem säger jag!

Särskilt nu när det lackar emot jul, och man ska ha råd med julklappar och annat

Jag gjorde nyligen ett statistjobb för en tv-serie, för att dra in åtminstone lite pengar till mitt enmans hushåll. 300 spänn för runt åtta timmars arbete är inga kosmiska summor precis, men varje krona räknas när man är student. Går man back omkring 500 spänn varje månad så är 300 kronor ändå ett välkommet ekonomiskt tillskott
   Om man inte har turen att hitta ett stadigt och någorlunda välbetalt extrajobb blir det knapert där hemma, “det är nudlar och lånade pengar” som Winnerbäck sjöng en gång i tiden. Har man tur så har man råd med en fika med någon kamrat i veckan, och en vända ut på krogen till helgen. Om man lyckas trycka in sådana sociala aktiviteter mellan jobbet och studierna vill säga
   Snåla som fan, eller jobba ihjäl sig… är det de alternativen man har idag som student? Jag trodde något naivt att heltidsstudier var menade att vara just på heltid? I så fall vore det ju bara rimligt om man kunde leva på studiestödet. Men jag hade tydligen fel, där satte CSN mig duktigt på plats!
   Min privatekonomi känns mer och mer som Titanic, och CSN är det fördömda, jävla isberget som av någon anledning skulle komma i vägen… okej, det var självvalt att börja studera och jag inser det, men som kaptenen på Titanic var jag väl överdrivet positiv och underskattade omfattningen av skadorna ända tills jag upptäckte att fartyget som var min privatekonomi började ta in farligt stora mängder vatten. Jag hoppas bara att det ska finnas en livbåt över till mig om fartyget går under innan det når Amerika, eller i detta fall: arbetsmarknaden

Studenternas ständiga klagan på de låga studiemedlen kan tyckas tjatiga, men allt vi vill är att slippa bli nästa generations uteliggare som tvingas tigga växelpengar i tunnelbanan!


Dagens musiktips: Robert Heppener - "Zuversicht", ur Im Geisten


Kommentarer
Postat av: Ingvar Carlsson

Hej Carl-Hendrik! Mycket intressanta observationer du framför om vår samtids förfall och väsen! Jag har länge följt ditt bloggomotiv (d.v.s din tankeslask samt uttryckshink på intra nät)! Jag delar själv dina ambitioner om en medborgerlig kanal för intelligenta kvarlevor! Om du inte hyser några invändningar gentmot min framfusighet vårdar jag en förhoppning om att du och jag skulle kunna ha mycket intressanta meningsytbyten, kanske över ett glas rött? Lycka tll med studieriet, unge man!

Tack för allt C.H!

Hälsningar

I.C.

f.d. Statsråd.

2010-11-30 @ 11:16:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0