Sverigedemokraterna riksdagens fjärde största parti, men för hur länge?

Jag läser i dagens metro att Sverigedemokraterna kraftigt går framåt i Yougovs opinionsmätning för april. Samtliga partier förutom Centern och Socialdemokraterna backar, vilket tyder på att det snarare är de andra partiernas agerande som fått opinionen att svänga till SD:s fördel, snarare än någonting SD åstadkommit
   Det är förstås dumt att dra förhastade slutsatser av en enda mätning, det är långt till nästa val och opinionen växlar ibland nästan från dag till dag. Men det är anmärkningsvärt vilket gehör SD ändå har fått för sin politik bland väljarna. Jag är oerhört tacksam att de övriga partierna i riksdagen inte anpassat sig till SD:s retorik, och att de hindrat SD från att få direkt politiskt inflytande. Att etablerade partier anpassar sig efter främlingsfientlig retorik när ett parti med sådana åsikter äntrar en riksdagsbyggnad är ju ett fenomen vi har sett i en del andra europeiska länder på senare år

"Men Sverigedemokrater är ju inte rasister, de vill bara begränsa invandringen" ....visst, och Göran Hägglund är ateist!
   Sverigedemokraterna (inte nödvändigtvis väljarna, men de politiskt aktiva inom partiet) välkommnar människor från utomeuropeiska länder lika välvilligt som en taliban välkomnar danska karikatyrtecknare. Naturligtvis kan Sverigedemokraterna inte öppet gå ut och säga att de har främlingsfientliga åsikter, då skulle väljarstödet snabbt sjunka under 4%-spärren
   Jag har hört att det är "politiskt korrekt" att kalla Sverigedemokrater för rasister, men jag behöver faktiskt inte hålla mig till politisk korrekthet, och det är inte heller därför jag kallar Sverigedemokrater främlingsfientliga. Det räcker med att se vad de själva gör och vad deras politik får för konsekvenser för att dra slutsatsen att detta är ett främlingsfientligt parti. Som det står i bibeln, Matteusevangeliet 7:15-16: "Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt ska ni känna igen dem"

Jag tvivlar starkt på att SD blir Sveriges fjärde största parti i riksdagsvalet 2014. Vinden vänder snabbt i politiken, och det är högst tveksamt om ett så litet enfrågeparti som SD ändå är kan få så pass högt väljarstöd. Jag förutspår att vid nästa mätning är partiet tillbaka på en lite mer rimlig, lägre nivå

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0