Natten innan julafton, 4.25

Det är natten innan julafton, klockan står på 4.25. Mörkret ligger tungt runt omkring mig, mina ögonlock än stängs, än öppnas och jag känner mig fullständigt utmattad… ändå finner jag det omöjligt att sova
   Jag vet inte riktigt vad det är som ger mig sådana sömnsvårigheter. Det har varit så mer och mer på sistone. Jag känner ingen riktig julstämning heller i år, som om känslorna fortfarande väntar på den snö som aldrig kom
   Kanske har min insomnia ingenting alls med julen att göra, utan istället den mörka årstiden, det är ju lätt att tappa modet när det är så mörkt hela tiden. Jag börjar tänka på året som har gått, vad jag har gjort, vilka människor jag har träffat, alla saker som hänt… och inte hänt. I mörkret som omger mig är jag ensam med mina tankar, som flyter ut i allt vidare cirklar på det speglande vattnet som är mitt minne…

Min vår kändes faktiskt riktigt bra, som våren brukar. Mycket hände på en och samma gång, jag studerade sista terminen vid universitetet, jag gjorde debut som gatumusikant i Stockholm (!) och dessutom fick jag möjlighet att göra en sak jag länge drömt om att få göra, men den sistnämnda upplevelsen är det bara en väl förtrogen skara människor som känner till!
   Jag mådde bra den våren… men det var min sista vår bosatt i Stockholm, och i somras slutade jag studera och flyttade tillbaka till Linköping igen. Jag vet inte riktigt hur jag kände just då, men allt eftersom tiden gick och sommar blev till höst blev jag istället upptagen med att fylla 25 år. Jag fäste ingen större vikt vid händelsen eftersom jag alltid har tyckt att åldern bara är en siffra man inte bör hänga upp sig på alltför mycket, men nog känns det att man blir äldre
   Hösten gled sedan förbi relativt snabbt. Jag fyllde min tid med musik, några krogbesök och ett par konserter. Jag träffade ett par nya vänner som jag hoppas få behålla ett tag. Jag började också färdigställa min roman Vägen till Paradiset, någonting jag är riktigt stolt över. Jag satte en deadline för den vid nyårsafton och jag är faktiskt riktigt nära att hålla den, men vad gör det om jag kanske drar över tiden några dagar, den kommer bli så mycket bättre när den väl är klar!

… så var det plötsligt vinter, december kom men ingen snö. Jag köpte jul-te i en butik på stan och bakade pepparkakor medan jag lyssnade på Schuberts Ave Maria, i ett naivt försök att försöka hitta nån sorts julstämning
   Nu sitter jag här natten innan julafton, och kan inte sova. När jag har kommit så här långt står klockan redan på 4.55, men sömnen verkar ändå inte vilja infinna sig. Detta är verkligen en text skriven på impuls, frampressad genom halvslutna ögonlock och filtrerad genom en hjärna som känns som om den vore gjord av gelé… kanske hinner jag somna och få i alla fall ett par timmars sömn innan den Stora Dagen, man kan ju alltid hoppas

GOD JUL!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0