Att rädda en svala

Så var sommaren här igen. Mängder av lättklädda människor på stan, termometern står på över 20 Celsius. En perfekt tid för en kall öl på en uteservering, eller varför inte en grillkväll och ett par glas vin tillsammans med vänner. Sola, bada, semestra… för många människor är sommaren den allra bästa årstiden
   Utesäsongen har börjat på allvar, de flesta vill vara utomhus och njuta av sommarvärmen, trots ozonhål och cancer-risk från en alltför starkt lysande sol. Jag har hört att man ska undvika solen mellan klockan 11 och 15, då är solen som starkast och därmed som farligast för oss människor… det är i alla fall vad experterna säger

Men svalorna på sommarstället bryr sig inte om sådant, de flyger oförtröttligt runt dagarna i ända, utan ett bekymmer i världen. En svala gör ingen sommar, men tio stycken kan faktiskt göra en väldig skillnad
   Jag räddade förresten livet på en svala häromdagen. Vi var ute på sommarstället hela helgen, när jag en dag var ute och gick låg plötsligt en svala där i gräset mitt framför mina fötter. Den hade uppenbarligen fallit ner på marken av misstag och kunde inte lyfta igen. Jag lyfte upp den försiktigt i ena handen med fingrarna runt vingarna, lyfte handen och öppnade den. Svalan slog ut vingarna, flög iväg och försvann rakt in i skogen bland träden
   Små liv behöver ibland lite hjälp att överleva. Det är en speciell känsla att göra skillnad i ett liv, även om det bara handlar om en svala, att hjälpa ett liv att få uppleva en så vacker årstid som sommaren


Kommentarer
Postat av: Josse

jag hjälpte en skalbagge som hamnat på rygg och inte kunde ta sig på rätt köl

2011-06-14 @ 20:07:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0