Lasternas summa är konstant!

Man kanske skulle dra ner på rökningen lite grann? Naturligtvis är det skadligt, men det är också njutbart. Jag har aldrig trott på att saker som skadar kroppen fysiskt måste vara fullständigt negativa för personen i fråga, jag brukar ofta påpeka att det är en skillnad på bruk och missbruk. Men när rökningen riskerar att övergå från ett bruk till ett missbruk så är det kanske dags att tänka till lite
   Men speciellt på sommaren, när man sitter på en uteservering i innerstan med en kall öl framför sig eller en kaffe latte, så är det svårt att motstå frestelsen att tända en cigg. Det är väl ett vane beteende antar jag, någonting inlärt. Vi människor är ju som bekant vanedjur, vi lever i stort sett som vi alltid har gjort, utan att direkt tänka på det

Men som sagt, ett missbruk av tobak är naturligtvis inte bra, även om jag aldrig har överstigit ett paket om dagen. Jag skulle inte kalla mig själv för ”storrökare”, fast det finns nog de som skulle göra det. Det beror naturligtvis också på vad man jämför med
   Just nu röker jag omkring fem cigaretter per dag, men det varierar väldigt mycket beroende på vad jag gör. Jag har till exempel märkt att när jag distraherar mig med någonting annat, som att till exempel ta en promenad eller läsa en bok så försvinner röksuget nästan direkt. För att inte tala om hur bra sex är som en distraktion från skadligt beteende. Det kanske är som Tage Danielsson en gång uttryckte det i en av sina filmer: ”Lasternas summa är konstant”, det vill säga om man vill bli av med ett beteende så måste man ersätta det med ett annat beteende

Men nu har jag faktiskt inte rökt på hela dagen, jag ska ta den första ciggen nu, det tror jag att jag har förtjänat… men den här morgonkylan är inte att leka med, kan inte solen gå upp snart?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0