Osama Bin Laden död!

Jag ser på morgon nyhterna att Osama Bin Laden dödats i en attack av amerikanska styrkor i Pakistan igår. Det är med lite blandade känslor jag ser de amerikanska medborgare som hurrar och ropar "USA" i bakgrunden av nyhetsrapporteringen från New York. Jag håller naturligtvis med om att det är bra att Osama inte kan utföra fler terrorattacker, och hans död kommer antagligen försvaga al-Qaida avsevärt. Men att vara glad över det är en helt annan sak
   Vi borde aldrig fira att en medmänniska är död, oavsett vem det är. Vi kan glädjas åt att vi har gjort oss av med en person som har orsakat världen oerhört mycket lidande, inte bara elfte september i USA utan också i mellanöstern och Afghanistan, men man borde hellre se det som ett nödvändigt ont att behöva döda Bin Laden. De flesta skulle nog tycka det var bättre om han tillfångatagits och blivit förd inför rätta, och därmed blivit rättmätigt straffad. Annars lever vi efter lagen “ett öga för ett öga”, och det är någonting jag trodde vi hade vuxit upp ifrån för längesen
   Men som Jesus sa: "Alla som griper till svärd ska dödas med svärd". Osama tog själv på sig rollen som ledare för ett terrornätverk, och därmed kanske hans död var ett rättmätigt straff, vad vet jag? Detaljerna om attacken igår är ännu heller inte helt klara. Det här är i alla fall vad Barack Obama hade att säga om saken i ett tv-tal idag:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0