Sveriges första terrorattack

Jag vaknade i morse och satte på teven. Tänkte precis gå och ta en dusch när jag hörde nyhetsuppläsaren säga någonting om en explosion i Stockholm city under gårdagen. Jag fick sedan höra om en självmordsbombare som sprängt först en bil och sedan sig själv i luften mitt i Stockholm klockan fem igår. Jag vet inte exakt hur jag reagerade, jag kan inte säga att jag var chockad, men man blir ju onekligen lite.... förvirrad?
   Världen kom lite närmre Sverige idag. Jag är personligen väldigt glad över att jag till slut valde att inte gå ut på stan igår kväll, som jag faktiskt tänkte göra ett tag, utan istället stannade hemma. Guds försyn eller slumpen, kalla det vad ni vill

Den första frågan är förstås varför det hände. Carl Bildt var den förste politiker som kommenterade situationen, på sin twitter sent igår natt. Han kallade det där för ett "terrorattentat", något han fått stark kritik för under dagen. Till och med statsministern, som 18 timmar efter dådet höll en presskonferens ville inte kommentera uttalandet av Bildt. Reinfeldt hade inte så värst mycket att säga under presskonferensen idag, annat än att sådant här våld var "oönskat och oacceptabelt"
   Ja, vad annat skulle han säga? När ett land, eller i alla fall en stad, blir totalt överraskat av en sådan här händelse.... vad kan någon av oss säga? Att vi borde ha varit förberedda, att vi borde ha bättre koll på våra medborgare, att vi borde ha mer övervakning och polisiär bevakning i samhället? Kanske, men det sorgliga är att det aldrig går att gardera sig till hundra procent emot sådana här saker, och jag tror inte att någon av oss skulle vilja leva i ett Orwellianskt samhälle?
   Senare meddelade Säpo att man nu verkligen betraktar det som ett terrorattentat, vilket skulle bli det första i Sverige någonsin. Sverige kan nu alltså ansluta sig till USA, Spanien, England och alla andra länder i Europa som utsatts för terrorattentat under 2000-talet
   Efter ett inkommet mejl samt en bifogad ljudfil till Säpo verkar i alla fall motivet vara klart: attentatet var en reaktion emot Lars Vilks karikatyr av Mohammed, samt svenska soldaters närvaro i Afghanistan. Mannen som skickade mejlet verkar vara samme man som utförde självmordsbombningen, vilket skulle betyda att det rör sig om religiös extremism, som om vi inte redan hade nog av detta i världen
   Men det verkar också vara väldigt amatörmässigt gjort. Bara en av de sex rörbomber mannen hade på sig hade utlösts, vilket enligt mig tyder på att det var av misstag som explosionen inträffade jsut då. Det troliga är att mannen var på väg någonstans där han kunde göra mer skada. Det var väl tur i oturen att explosionen misslyckades, skadan kunde ha blivit så mycket värre om det genomförts mer "proffesionellt"

Svensk islamiska förbundets ordförande Abd al Haqq Kielan har idag fördömt dådet, något som händer alltför sällan, nämligen att muslimer offentligt fördömer och tar avstånd ifrån terrorattacker som sker i deras religions namn. Idag hölls också en fredsmanifestation på Sergels torg, där många muslimer och andra samlats för att ta avstånd från våldet och fördöma dådet
   Det är oerhört viktigt att muslimer visar att den här mannen inte talar eller agerar för alla muslimer, vilket nu också har skett. Sådana här händelser kan lätt användas som propaganda av främlingsfientliga krafter (läs: SD) i samhället, vilka lätt kan få sympatier för sina åsikter genom sådana här händelser

De invandringskritiska rösterna har naturligtvis fått vatten på sin kvarn idag, vilket är synd. Men det är viktigt att inte koppla ett enskilt dåd som detta till en hel grupp av människor. Jag hade idag en diskussion med en kompis om just detta, och hon kopplade hela tiden problemet med terrorism till muslimer och muslimsk invandring i Sverige
   Jag tror att detta är ett stort tankefel. De flesta terrorister idag kanske är muslimer, men alla muslimer är verkligen inte terrorister. De muslimer jag har träffat och känner är alla oerhört vänliga, trevliga människor, precis som vem som helst. Varför man skulle förvandlas till terrorist bara för att man blir eller är muslim förstår jag inte riktigt. Jag förstår inte heller vad invandring har att göra med terrorism, om terrorister vill attackera ett land så gör de det, oavsett om de bor i landet i fråga eller inte. Vad jag vet så var det inte amerikanska muslimer som attackerade World Trade Center, inte heller holländska muslimer som sköt ihjäl Theo van Gogh
   Invandring och terrorism är inte samma sak, det är fel att bland ihop dem. Det är två helt olika diskussioner det handlar om. Det är snarare på grund av det kallare och hårdare samhällsklimatet, som nu syns tydligt i många ländei Europa, som bidrar till sådana här händelser. Motsättningar mellan muslimer och svenskar är ett problem, men svaret är knappast minskad invandring
   Om invandring leder till terrorism, varför drabbas inte till exempel Kanada eller Australien av terrordåd, då dessa länder också tar emot stora mängder invandrare. Det verkar vara ett europeiskt problem, ett integrationsproblem, ett samhällsproblem. Inte ett "invandrar-problem". Bekämpning av religiös extremism görs inte bäst genom att stänga gränserna, en sådan handling ökar snarare motsättningarna mellan infödda svenskar och invandrare

Cudos till de muslimer som idag offentligt tar avstånd från händelsen. Cudos även till svenska folket, om de nu för en gångs skull kan skilja på religion och människor, om de för en gångs skull inte ser "muslimer" som problemet, utan fortsätter att bekämpa den religiösa extremismen istället för invandrarna som grupp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0