7 sätt att slippa säljare i Stockholm

Det kryllar av säljare i Stockholm! Det går knappt att gå på stan en dag utan att möta minst 4-5 säljare som vill pracka på en diverse mobilabonnemang eller liknande. Oftast är det telefonförsäljare som vill berätta varför just jag ska byta till deras operatör, trots att jag har ett abonnemang jag är nöjd med och inte vill byta. Alla som bor i Stockholm eller någon gång besökt staden vet exakt vad jag talar om
   De flesta stockholmare har dock lärt sig undvika säljarna på stan någorlunda effektivt, men jag tänkte ändå ge några råd för dem som inte riktigt har fått kläm på hur de ska komma förbi dem. Så, här är den: listan över 7 saker du kan göra för att undvika säljare på stan!


1. Ignorera säljaren - Det enklaste alternativet, och den metoden de flesta använder sig av. Låtsas som att du är väldigt upptagen och bara gå förbi dem som om de vore luft, eller varför inte låtsas vara mitt uppe i ett viktigt mobilsamtal. Ett sätt att få dig själv att se upptagen ut är att se så irriterad ut som möjligt och gå så snabbt som möjligt förbi

2. Låtsas redan ha det de vill sälja - Denna metod kräver att du har någorlunda bra koll på vad det är de säljer, för det kommer oftast följdfrågor av typen: "Är du nöjd med ditt val?", "Vilken typ av abonnemang har du?" etc. Kan kombineras med den första metoden, genom att man ignorerar säljaren så fort de börjar prata om det du borde ha koll på men inte har

3. Besvara deras frågor med egna frågor - När du hör frasen "Har du funderat på att byta till vår telefonleverantör?", så svara: "Ja det har jag, har DU funderat på att byta till MIN telefonleverantör?" Helt plötsligt är det du som är säljaren!
   Denna metod fungerar bäst när det handlar om telefonabonnemang, men kan även användas när du möter någon från organisationer som till exempel Greenpeace: "Har du funderat på att gå med i Greenpeace?" "Ja det har jag, har du funderat på att gå ur Greenpeace?!"

4. Låtsas vara dövstum - Den kanske mest effektiva metoden, men även den mest svårspelade. Om du inte är bra på teater kan du till exempel ha med dig ett litet kort där du i skrift förklarar din situation, och lämna över till säljaren. (Fungerar också på tråkiga fester eller på krogen när du vill bli av med någon jobbig typ)

5. Dra upp en tragisk familjehistoria - Den kanske mest fantasifulla metoden att bli av med säljare. Låtsas att du har en djup familjetragedi kopplad till just den aktuella produkten. "En telenor-telefon? Det var precis en sån som min pappa talade i när han körde ihjäl sig!" Sätt sedan händerna för ansiktet, snyfta och gå därifrån

6. Låtsas vara luspank - Låtsas att du helt enkelt inte har några pengar att röra dig med, och därför tyvärr inte på något sätt skulle kunna köpa den aktuella produkten eller tjänsten. Spela gärna lite på sympatin hos säljaren också, det kanske rent av kan få honom eller henne att ge dig produkten gratis!
   Men var här noga med att inte gå klädd i alltför dyra kläder, eller se alltför välvårdad ut, då fungerar det inte!

7. Klä dig i niqab när du går ute på stan - Kommentar överflödig


Så, där har ni den! Min egen lista på förslag till vad man kan göra för att slippa fastna hos säljare ute på stan. Hoppas den kan vara till hjälp nästa gång just DU ska gå på stan och inte vill fastna hos envisa säljartyper!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0