Lite av varje....

Var på studentpuben i onsdags... kände att jag behövde komma ut lite, ganska längesen faktiskt. Men det var inte så mycket folk där direkt, så det var ganska dött. Kanske inte så konstigt eftersom alla får pengar idag. Drack ett par glas vin i alla fall, alltid något
I torsdags var det film-visning på universitetet, "Köpmannen i Venedig" med Al Pacino i huvudrollen. Vi skulle fylla i en enkät i samband med den, någon slags undersökning de gjorde om hur folk reagerade på filmen/historien, folk från hela världen faktiskt. Var nog meningen att det skulle komma lite mer folk, men eftersom det var frivilligt och sommarväder ute så var vi bara fyra från klassen som var där, haha! Men mysigt ändå, satt och pratade med läraren efteråt om hur vi hade uppfattat filmen. Eftersom jag både hade läst pjäsen och sett filmen förut så visste jag ju vad det handlade om. "Köpmannen i Venedig" är en pjäs av Shakespeare för er som inte vet. Mycket bra för övrigt, både pjäsen och filmen

Så idag, eller snarare imorse vid halv tio, var det teater igen. Vi skulle alla gå och se en barnteater, men man fick välja vilken pjäs man skulle se så det var inte så att hela klassen gick dit samtidigt. Jag såg "Ett litet drömspel" av Staffan Westerberg, oväntat bra! Historien var baserad på Strindbergs "Ett drömspel", fast anpassad för barn förstås. Det var en dagis-klass där samtidigt, men också en del vuxna faktiskt, och några stycken från klassen. Helt okei pjäs. Jag blir alltid så rörd av barnpjäser, samma sak med barnfilmer, udrar varför....

Teater imorgon kväll också förresten. Jag ska se "Påsk" av Strindberg på stadsteatern, och sen skriva en analys på den som ska vara inlämnad på måndag! Så jag får sitta på lördag kväll och söndagen och jobba med det. Men jag har ju lätt för att skriva så.... det ska nog inte vara några problem

Fick ju pengar idag också! Var meningen att jag skulle köpa en ny cd-skiva, men det blev visst tre, i o för sig var det bara en som var riktigt ny:
   The Smiths - "Louder than bombs"
   The Cure - "Galore"
   Madeleine Peyroux - "Bare bones"
Kan rekommendera alla tre, speciellt Madeleine Peyroux. Hon är en ung, fransk jazz-sångerska, oerhört bra och har en underbar röst! Tror det är hennes första "professionella" album. Jag har en cd med henne förut, men den är lite lägre kvalité på, dock absolut inte sämre! Gillar ni jazz så lyssna på henne!

Sitter och skriver på min pjäs just nu, "Deus Otiosus". Det känns som om den börjar bli klar snart faktiskt, alltid skönt att få göra klart något man har jobbat med ett bra tag
En i klassen jobbar förresten som regissör, vi satt och pratade lite på tunnelbanan hem i torsdags. Hon ville gärna läsa den. Kan ju vara kul om det blir något av pjäsen förstås, blir den uppsatt på en teater någonstans skulle det kännas helt overkligt, men väldigt kul förstås

Dagens musiktips: The Smiths - "You just haven't earned it yet, baby"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0