Teater, teater, teater

Mycket teater nu... Känner mig oerhört kultiverad!
Igår var jag på en föreställning på Stadsteatern som hette "Selma och Ågust". Handlade om Selma Lagerlöf och August Strindbegrs relation till varann, och deras rivalitet. Staffan Westerberg hade skrivit den, även känd från "Vilse i pannkakan", ett barnprogram från 70-talet om det känns igen? Det programmet fick kritik för att tittarna blev psykiskt sjuka av att titta på det! Pjäsen var i alla fall skitkul, buskis-liknande komisk pjäs med en massa absurda element, vad sägs till exempel om en man i ballerinaklänning, åkandes i en rullstol, sjungande om kärlek? Eller en gitarrist utklädd till Ollonborre?
Det var en del av föreställningsanalysen så hela klassen var där. Blev utgång till en pub runt hörnet sen. Ett par öl och ett glas whisky och lite samtal, trevligt trevligt. Kom inte hem förrän runt klockan tre. Hade missat sista tunnelbanan så fick gå hem ett par kilometer, men det gör ju inget, jag gillar att promenera!
Så idag var jag på dramaten. Hade fått gratisbiljetter av institutionen till ett genrep, "Don Carlos" av Friedrich Schiller. En något mer seriös pjäs, skrieven på 1800-talet och handlar om hovintriger i 1500-talets Spanien. Pjäsen var dock en något mer modern tolkning av historien. Andreas Rothlin Svensson i huvudrollen som Don Carlos, Örjan Ramberg, Rolf Skoglund, Malin Ek bland annat. Mycket bra pjäs det också!

Imorgon blir det ännu mer teater. Ska se "Skattkammarön" på Teater Moment. Aldrig varit där och har ingen aning om vad pjäsen handlar om så... det får bli en överraskning! Antagligen är den baserad på romanen med samma namn
Köpt ett nytt kompendium med en massa texter vi ska läsa i veckan också. Ska sätta mig på universitetet imorgon och börja plugga igen, aldrig tar det slut!
Annars händer inte så mycket tror jag. Det rullar på som vanligt, försöker skriva men svårt när man inte har tid eller ork eller inspiration.... Får försöka hitta den ute i solen och värmen, som förhoppningsvis kommer snart!

Idag är det ju den första april också, har ni lurat någon?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0