Du gamla, du fria....?

Så här på nationaldagen kan man ju ta sig tid att fundera på vad Sverige egentligen är. Vad är svenskt och vad är inte svenskt nu för tiden? Jag hade nyligen en kort diskussion med en kristen som påpekade att Sverige kommer vara 50% muslimskt om tio år, det vill säga att runt hälften av populationen kommer vara muslimer. Jag har ingen aning om det verkligen stämmer, men det verkade lite väl överdrivet.... eller?
Invandring för alltid med sig nya religioner och nya kulturer, och det kanske är det här som är den nya svenska kulturen? Varför var det vi hade innan mer svenskt än det vi har nu? Var inte det också importerat utifrån? Under andra världskriget till exempel flydde många judar ifrån Tyskland till Sverige, är de flyktingarna svenska idag? Är deras barn svenska?
När kan man säga att någon är svensk? När man spårat tillbaka tio generationer svenskar i släkten? När kan man säga att någonting är svenskt? Är en moské byggd i Sverige svensk, eller är den ett utländskt föremål som råkar befinna sig på svensk mark?

Jag har skrivit lite om religion i tidigare inlägg, mest för att det är ett ämne som intresserar mig. I en tid när islam sägs växa i Europa, och eftersom jag har hört från flera att allt fler svenskar blir muslimer kanske det är värt att uppmärksamma detta
Jag läste faktiskt igår i DN en artikel om en ung tjej som hade "hittat Allah på internet". Elin, som hon hette, hade växt upp i ett fundamentalistiskt kristet hem. Hennes föräldrar var pingstvänner, men själv hade hon aldrig hittat Jesus. Som tur var loggade hon en dag in på en islamsk websida där hon träffade likasinnade och fick stöd och hjälp i sin strävan. Sin gudstro hade hon inte tappat, även om hon nu uttrycker den i en annan form. Nu läser hon koranen i smyg när föräldrarna har somnat och ber till Allah i hemlighet. Ja, alla revolterar vi ju emot våra föräldrar
VIlket skulle du välja om du var tvungen, islam eller kristendom? Vet du tillräckligt om båda för att göra ett vettigt val? För mig skulle det vara som att välja mellan pest eller kolera. Jag har läst både bibeln och koranen, och jag kommer aldrig bli övertygad av någon av dem. Som ateist och naturalist skulle jag naturligtvis helst se att människor inte bad till gud överhuvudtaget, eftersom det verkligen inte finns något skäl till att göra det. Om folk mår bra av att tro, gör det, om de håller sin tro privat. Men de håller inte sin tro privat, de ger sig inte förrän andra människor tror det de själva tror. Bara det faktum att de tittar på mig som ett förlorat lamm, någon som ännu inte hittat sanningen och sorgligt nog kommer hamna i helvetet när jag dör är tillräckligt för att göra mig irriterad! För att övertyga andra eller vinna sympatisörer måste man presentera tydliga, bra argument för sin sak
Men den bästa anledningen att tro som jag har hört hittills, när jag debatterat eller diskuterat med religiösa människor, har varit trösten och stödet som religionen ger. Jag har personligen alltid tyckt det låter lite konstigt att man skulle bli tröstad av tanken att en omnipotent, osynlig super-pappa som du är tvingad att älska och frukta på samma gång och som dömer dig till eviga plågor om du går emot honom existerar.... Jag menar, vad är det egentligen för tröstande med den tanken? Detta gäller ju dock bara kristendomen, men de flesta religioner som gör skäl för namnet har något liknande, trygghet och tröst blandat med gudsfruktan och rädsla för att göra pappa upprörd. På tal om kristendom, visste du förresten att helvetet inte existerar överhuvudtaget i det gamla testamentet? Det är ingen mindre än Jesus Kristus som är den förste att tala om evig fördömelse efter döden om du inte följer honom! En religion för de svaga och utstötta? Knappast

Religionen verkar verkligen vara i fokus i dagens samhälle, och framför allt i USA, ett av världens mest religiösa länder. Filmer som "Passion of the Christ", "Da-vinci koden".... böcker som Richard Dawkins - "The god delusion", Christopher Hitchens - "God is not great" etc. För att inte tala om de religiösa krigen i mellanöstern, Israel-Palestina, Iran, Afghanistan och allt vad det för med sig
President Obama talade nyligen till den muslimska världen, ett tal som verkligen är värt att se om ni inte redan gjort det! Han talade om fred och välvilja, mänskliga rättigheter, och speciellt Israel-Palestina konflikten. Det är ett väldigt fint tal, som redan nu har kallats historiskt
Länk till talet på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=6BlqLwCKkeY

I Sverige (för att återvända till Sverige) debatteras det om vi ska bygga moskéer i Sverige eller inte, hur stor invandring Sverige klarar av, hur vi ska lyckas integrera invandrare i det svenska samhället etc. Det är därför detta hänger ihop, och därför jag skrivit så mycket om religionen i ett inlägg som skulle handla om Sverige. Krigen i mellanöstern, invandringen i Sverige, det svenska samhället som har tvingats förändra sig i grunden och de många problem som detta för med sig.... och alltihop på grund av människors religiösa tro
Så undrar folk varför ateister inte låter människor tro på gud ifred. "Vad skadar det dig om en annan människa tror på gud? Du behöver ju inte, det är ingen som tvingar dig". Nej, det är ingen som tvingar mig, men det är inte heller för min skull jag för fram mina åsikter om religion så ofta. Jag råkar bry mig om andra människor, jag råkar vilja se världen som en bättre plats, jag råkar VETA att tron på gud är fel sätt att skapa en bättre värld. Ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting. Detta är mitt Någonting!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0