Melodifestivalen 2009

Fel låt vann!!

Nee, men allvarligt talat. Jag är ett opera-fan, har alltid gillat opera och jag önskar jag kunde vara glad över att en opera-inspirerad låt vann hela festivalen. Men det är svårt att gillar låten helt och hållet när melodin så uppenbart är stulen!
För er som inte kan så mycket om opera så är melodin på "La Voix" ett plagiat av Puccinis aria "Nessun Dorma", skriven för runt åttio år sedan. Lyssna på båda och jämför melodierna så förstår ni direkt vad jag menar

Bortsett från det så var det väl en ganska bra festival. Blir bara en aning trött på alla pop-låtar som låter likadant bara, önskar det kunde komma in lite mer intressant musik i tävlingen, som kanske kunde göra den både roligare att se på och lite mer meningsfull. Texter som "stay the night", "I'm gonna love you forever" och "I'm gonna take you higher", tillför verkligen ingenting till musikvärlden enligt mig! Man tycker att de skulle kunna komma på lite mer originella texter än så... nåja!
Folk i allmänhet har faktiskt ganska dålig smak, och ju smalare en låt är desto svårare har den att få röster. Antar att det är därför melodifestival-låtar har blivit så platta och meningslösa, för att gå hem hos så många som möjligt och få så många röster som möjligt. Men det finns ändå undantag. Som Caroline af Ugglas låt "Snälla, snälla". Soul-låt, inte så vanligt i melodifestivalen, och en låt som faktiskt hade ett budskap. Den kom faktiskt tvåa! Hade hoppats att den eller Emilias "You're my world", hade vunnit. Det var mina två favoriter

Men nu blev det som det blev, undrar hur "La Voix" tas emot i Europa bara. Sverige brukar ju få ganska höga placeringar, men med en plagierad låt... vem vet?

Kommentarer
Postat av: Elinen



Du, att jag hörde oxå att den var lik en låt av Paul Potts... så då e det dubbelt då..

Kan opera låta så olikt varann då:P

heh..

kram

2009-03-16 @ 18:14:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0