Varför kan inte Fredrik Reinfeldt tala korrekt engelska?

Ska det vara så svårt att uttala engelska ord korrekt, Fredrik Reinfeldt? Jag stör mig på detta varenda gång jag hör honom prata engelska i tv!

I år har Sverige ordförandeskapet i EU, och vi har en statsminister som inte kan prata engelska ordentligt! Jag har sett Reinfeldt på teve i olika samtal med utländska statschefer som varit på besök i Sverige. Varje gång Reinfeldt ska prata engelska är det nästan ett pinsamt dåligt uttal han har, det blir snarare en blandning av svenska och engelska, eller rättare sagt: engelska med svenskt uttal. Hur fan ska borgarna få ordning på skolan om de inte ens verkar ha fått en ordentlig utbildning själva
Detta verkar dock vara ett utbrett fenomen, speciellt gällande de högt uppsatta svenskar som syns i tv eller media som då och då ska prata engelska. Men vad är det egentligen som är så svårt?


Två viktiga regler när du talar engelska:

1. Engelskan är inte ett fonetiskt språk, dvs. man uttalar inte alltid orden exakt som de skrivs. I svenskan är det tvärtom, dvs. varje bokstav i ett ord uttalas precis som de skrivs, givetvis med några undantag

2. Närman talar engelska ska tungan vara längre bak i munnen, den ska i stort sett aldrig röra tänderna, till skillnad från svenskan där tungan ligger långt fram i munnen


Bara med dessa två regler så kommer man långt
Men detta verkar vara väldigt svårt att förstå för vissa, Reinfeldt är bara ett exmepel (dock det roligaste!), men jag förstår inte varför det är så svårt? Jag har en kusin som är tio år och just har börjat läsa engelska, och jag kan säga att hon uttalar orden tio gånger bättre än Reinfeldt!
Men Reinfeldt växte väl upp när sossarna hade makten, så om man skulle konfrontera honom med detta skulle man väl få det moderata standard svaret: "Inte mitt fel.... sossarnas fel!"

*proceed to put fingers in ears, in order to prevent ears from hearing the following criticism*

(Jag kommer att tänka på Parlamentet och ronden "Tips från coachen".... undrar om Reinfeldt får liknande tips när han sitter i debatter: "Vad de än säger, ge dem rådjursblicken och skyll på sossarna!")

* * *

Nåja, så mycket för denna veckas första blogg.... är det nyhetstorka i livet så är det!
Jobbar just nu med transkriptioner av intervjuer till tidskriften Humanisten. Har varit där i fyra veckor nu, trivs hur bra som helst!

Pengar på onsdag förresten!
Ska ut på fredag, Sandra.... hoppas du hänger med!
Funderar på att köpa Kents nya album på onsdag också…. ”Röd”


Dagens musiktips: Kent - "Idioter"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0