Att vaccinera eller inte vaccinera sig....

Jag har funderat lite på vaccinet emot svininfluensan den senaste veckan. Man hör ju ganska mycket om det i tidningarna och på tv. Vad ska man egentligen tro om det här? Socialstyrelsen rekommenderar alla att vaccinera sig; även om man inte tillhör riskgrupperna kan man föra smittan vidare till människor som är oumbärliga för att få samhället att fungera, till exempel sjukvårdspersonal och liknande

Men å andra sidan finns det de som säger att vaccinet kan vara minst lika farligt som influensan själv. A/H1N1, även känd som svininfluensan, har hittills dödat (endast) två personer i Sverige. Vaccinet emot influensan sägs också ha dödat två personer i Sverige, alltså precis lika många som influensan själv! Vad ska man tro om det här? Hur avgör man vilken information som är den mest tillförlitliga?
Själv brukar jag vanligtvis lita på myndigheterna, jag menar borde inte de veta bäst? Men å andra sidan finns det ju flera exempel på när makthavare undanhåller viss information från allmänheten av olika anledningar, eller helt enkelt gör misstag
Kan detta vara ett sådant misstag....?

Så, har vaccinet verkligen dödat människor? Är vaccinet emot A/H1N1 lika dödligt som själva smittan?
Jag såg en debatt i tv härom veckan där de olika ståndpunkterna togs upp.... de som verkade mest övertygande var fakiskt de som vågade säga att det faktiskt fanns risker med vaccinet som ofta inte alls kommer fram i media. Så debatten finns ju onekligen där, det är inte hundra procentigt säkert att vaccinet är ofarligt för människor som injiceras med det

Personligen så ska jag inte vaccinera mig, dels för att jag inte tillhör riskgrupperna, och dels för att jag inte vill vaccinera mig emot något och kanske därigenom istället öka risken för att dö

Kommentarer
Postat av: Soffan

Känner mig lika kluven som du ... har ännu inte bestämt mig för vaccination eller inte ...

2009-10-31 @ 09:19:11
Postat av: Jossan

Jag tog inte sprutan.

2009-10-31 @ 09:35:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0