Jordbävningen i Haiti

Har ju börjat plugga igen, och därför börjat läsa Metro på väg till universitetet på morgnarna. Metro är den enda tidning jag läser faktiskt (dåligt, jag vet), men det är ju bättre än ingenting!


Så....
Jag kom på att jag inte bloggat alls om jordbävningen i Haiti.... kanske man borde göra ändå

Haiti är ett extremt underutvecklat land, bland annat på grund av despotism, laglöshet och brist på demokrati. Att ett land i ett sådant läge drabbas av en jordbävning (några säger till och med att det är en av de största i historien), att kalla detta en katastrof är nästan en underdrift. Hela landet är totalt utslaget och 200 000 människor eller fler är direkt drabbade
Hjälpen kommer inte fram i tid, på grund av raserad infrastruktur, orättvisa förhållanden mellan rika och fattiga etc. Maten och vattnet som kommer till landet räcker knappt, och medicinsk behandling kan inte ges till alla som behöver det. Läkare tvingas bland annat amputera bort ben och armar eftersom skador inte behandlas i tid.... det är helt enkelt aldeles för många offer som behöver hjälp

Idag i Metro skrev Johan Norberg (idéhistoriker och författare) att Haitis utsatta position är västvärldens fel, eller rättare sagt att vi bidragit till den, inte jordbävningen naturligtvis men det som följer i sviterna av den:

"Men vi västerlänningar har också bidragit till Haitis fattigdom med handelshnder. Svenska Vin och Sprit slutade för några år sedan köpa pomerans till glöggen från Haiti. [...] På så sätt slapp vi glöggkonsumenter att känna att vi utnyttjade arbetare med skandalöst låga löner och hemsk arbetsmiljö. Det känns väl skönt? De haitiska arbetarna betalade för vårt goda samvete med sina jobb"

Jag håller med om att detta är helt bakvänt, och det hoppas jag fler människor tycker. Ibland är det bättre att köpa varor från ett underutvecklat land med dåliga arbetsförhållanden, än till exempel ett europeiskt som redan är tillräckligt rikt men dock har bra arbetsförhållanden. Hur arbetarna i Haiti med de låga lönerna skulle må bättre av att förlora sina jobb och därmed inte få någon lön alls förstår jag inte....
Det talas också om detta att lyxkryssningarna till Haiti fortsätter trots katastrofen, och att detta skulle vara osmakligt och oetiskt. det kan jag till viss del hålla med om, men poängen där är ungefär densamma: Haiti är till stor del beroende av turismen för att få in pengar i landet överhuvudtaget. Hur Haitis invånare skulle må bättre av att folk slutade åka dit och istället behöll pengarna själva förstår jag heller inte....

På tal om osmaklighet så läste jag en annan sak igår. Det var tydligen en grupp skapad på facebook som sade sig vilja stödja jordbävningens offer i Haiti, genom att skänka 2 kronor per medlem till landet. Snart ändrades dock budskapet till att pengarna skulle användas för att skicka Haitiska dödsoffer till Sverige! En organisation som kallar sig Svenska nekrofilföreningen låg bakom detta....
Ibland undrar man var moralen finns hos människor, den existerar ju tydligen inte hos alla. Att kunna göra något så osmakligt, inte bara emot Haitierna utan emot de svenskar som i god tro blev medlemmar i gruppen. Gruppen hade förresten över 200 000 svenska medlemmar

*     *     *

Det om det....

Filmen Avatar har nu dragit in 1,6 miljarder dollar (ungefär 11 miljarder kronor) världen över. Över 316 000 svenskar har sett filmen i 3D
Jag måste nog se den i 3D också snart, så man fattar vad alla snackar om! Det får bli nästa helg när man är lite rikare.... har just nu runt 60 kronor att leva på tills på måndag! Som tur är har jag lite mat hemma, så jag inte svälter ihjäl

Jag hade förresten namnsdag i tisdags, hade inte tänkt på det och hade nog helt glömt bort det om inte mamma skickat ett grattis-sms!
Nästa namnsdag är den 28:e, då är det Karl. Om någon vill ge mig en present av något slag så är detta välkommet! En resa till New York eller nåt.... något litet bara!


Dagens musiktips: Caravan Palace - "Suzy"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0