H&M använde en för smal modell i sin reklam

H&M fälldes i fredags av reklamombudsmannen efter att ha använt en alldeles för smal modell i en av sina reklamer. Modellen hette Chanel Iman
   I en artikel i metro idag säger reklamombudsmannen, Elisabeth Trotzig, att:

"Nämnden har reagerat på att modellen är extremt smal och dessutom en ung person. När det visas modeller som är unga i reklamen ska annonsören vara aktsam. Sådan reklam får inte motverka positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder" (Metro)

Kanske är detta det första fallet där reklamannonsörer fälls för att ha använt för smala modeller. Särskilt H&M använder tydligen som regel väldigt smala tjejer i sin reklam. Men detta förekommer förstås överallt, även i andra sammanhang, och ger en skev bild av vad som är "vackert". Ofta används också retuscherade bilder, i syfte att få modellen på bilden att se så smal ut som möjligt
   Fällandet av H&Ms reklam är i alla fall ett steg i rätt riktning emot ett sundare skönhetsideal


Dagens musiktips: A Camp - "It's not easy to be human"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0