Draw Muhammed day

Den 20:e maj i år är den första årliga “Draw Muhammed Day”! Detta är en dag då vi alla ska sätta oss ner och rita eller måla av muslimernas helige profet, som ett tecken på att vi inte tänker tolerera några skrämseltaktiker från fundamentalistiska religiösa krafter som kräver att vi inskränker vår dyrt köpta yttrandefrihet. Jag antar att ni vet vad jag pratar om...?
   Yttrandefriheten har betalats för av våra förfäder, betalats i blod. Det är en av de viktigaste friheter vi har i västvärlden, och den som är emot den är emot själva det fundament som vårt civiliserade samhälle är byggt på. Den är alltför viktig i ett modernt samhälle för att inskränkas på det här sättet

Draw Muhammed Day är ett initiativ av bland annat en amerikansk konstnär, och annonserades ut efter att South Parks skapare Trey Parker och Matt Stone hotats till livet efter att ha avbildat profeten Mohammed i ett av sina avsnitt
   Det absurda var att Mohammed i avsnittet var iförd en björnkostym, så allt man såg var egentligen en björn som kallades Mohammed… Det fick mig att undra var gränsen egentligen går; om jag ritar en streckgubbe och kallar den Mohammed, är det ett brott enligt islam? Ska det likna en muslim för att det ska vara ett brott, eller kan det vara vilken människotyp som helst, måste personen jag ritar ha arabiskt utseende till exempel? Vad händer om jag ritar av min kaffekopp och kallar det en bild av Mohammed?

Så måla gärna av Mohammed på torsdag och lägg upp på er blogg eller liknande. Det är det minsta vi kan göra för att stå upp för yttrandefriheten, och visa att vi inte tänker inskränka vår yttrandefrihet och vika oss religiösa extremister!


*     *     *

Länk till gruppen "Everybody Draw Muhammed Day" på facebook:
http://www.facebook.com/#!/pages/Everybody-Draw-Mohammed-Day/121369914543425


Thunderfoots video i ämnet på youtube:




The Atheist Experience:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0