R.I.P. "Kim"

Igår stängdes respiratorn av för Kim (fiktivt namn), som har varit beroende av respirator sedan sex års ålder. Hon dog vid 32 års ålder, med de närmast anhöriga vid sin sida
   Hon begärde att få respiratorn avstängd i mars i år, och i april fick hon beskedet att Socialstyrelsen skulle tillmötesgå hennes önskan om att få dö. Skönt att se att beslutsfattarna i Sverige äntligen börjar respektera människans fria vilja, och rätten att bestämma över sitt eget liv (och död) på allvar

Kanske är detta första steget emot att göra eutanasi lagligt i Sverige? Jag skulle i alla fall vara för ett sådant beslut, om det sköts på rätt sätt naturligtvis. Som jag skrivit ett långt inlägg om eutanasi för bara någon vecka sen så tänker jag inte upprepa varför jag tycker aktiv dödshjälp borde vara lagligt, men i grund och botten handlar det om människovärdet, respekt för människors fria vilja och självbestämmande
   Ibland är det bästa för en människa inte att få leva, utan att få dö. Då ska hon också få dö om hon vill det
   Punkt


Dagens musiktips: Joni Mitchell - "Don't worry 'bout me"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0