Så här i påsktider....

Så här i påsktider skulle jag vilja berätta en saga för er. Det är en saga om en man som hette Jesus och som offrades för våra synders skull. Påsken talas ju ofta om som en kristen högtid, trots att det helt uppenbart inte är det. Försök till exempel att hitta några referenser till påskharen eller påskägg i bibeln. Påsken är, liksom Julen, ursprungligen en hednisk högtid, ett tillfälle då man firade vårens ankomst
   Men låt oss ändå låtsas att det verkligen är en kristen högtid från början, och att allting runt påsken handlar om Jesu uppståndelse på den tredje dagen efter korsfästelsen

De kristna säger ofta att vi ska tänka på vad frälsaren Jesus har gjort för oss, hur han så altruistiskt har offrat sitt liv för allas våra synder, men jag har ännu inte hört någon tillfredställande förklaring på vad synd egentligen är, eller varför det skulle krävas en blodig avrättning av en människa för att förlåta denna synd
   Fast… egentligen var ju förstås Jesus gud, så det var ju faktiskt gud som offrade sig själv till sig själv… och detta gjordes för att sona det brott Adam och Eva begick när de åt av frukten på kunskapens träd i Edens lustgård… men det var ju förstås först efter att de ätit av den frukten som de fick kunskapen om vad som var rätt och fel, så enligt bibeln visste varken Adam eller Eva vad denna handling skulle få för konsekvenser… och vänta nu, vem var det egentligen som uppfann synden, det måste väl ha varit gud själv?

Så vi har alltså en gud som offrar sig själv till sig själv, som förlåtelse för ett brott som Adam och Eva inte visste var ett brott förrän efteråt, och som bara är ett brott så länge gud säger att det är det… ja, det är just det de kristna firar på påsken: en totalt osammanhängande och ologisk historia om en gud som offrar sig själv till sig själv, för att sona ett brott emot en regel han själv har skapat
   Det är detta de kristna valt att kalla för ”guds kärlek”, som de är så glada över just den här tiden på året. Ingen verkar tala så mycket om att det är en blodig avrättning de firar, men här är en tankeställare: om Jesus hade avrättats och uppstått på 1900-talet istället så skulle de kristna bära en elektrisk stol runt halsen istället för ett kors!

Nej, själv firar jag hellre påsken tillsammans med familj eller vänner, de är bra mycket roligare än Jesus, de svarar åtminstone när man pratar med dem. Får jag bara lite ägg, lite påskmat och ett glas rödvin till så är i alla fall jag nöjd!

GLAD PÅSK!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0