Hur mycket ska internet definiera mig som människa?

Idag när jag skulle logga in på mitt mejl-konto så upptäckte jag att kontot av någon anledning var spärrat. Jag hade ingen aning om varför, men antagligen har någon hackat kontot, antingen för att av någon anledning komma åt mina mejl eller använda kontot för att skicka skräppost eller liknande
   Jag blev inte direkt glad, faktum är att jag blev riktigt sur och irriterad. Men sen började jag fundera över varför jag reagerade på det sättet, det handlade ju trots allt bara om ett spärrat konto. Jag hade inga hemliga mejl med personlig information eller något liknande, ingenting som kunde skada mig om det kom i orätta händer
   Faktum är att ingenting i mitt liv direkt hade förändrats eller försämrats av att mitt mejlkonto blivit spärrat, ingen hade skadat mig på något sätt… så varför reagerade jag ändå som jag gjorde?
   … jo, för att mitt mejlkonto är en del av mig, även om det är en liten del så är det ändå del av den människa jag är. På det sättet handlar det om ett intrång i mitt personliga liv, och därför är det också en fråga om personlig integritet, oavsett hur litet intrånget är

Efteråt kände jag mig tvungen att fråga: hur mycket av den människa jag är vill jag verkligen definiera genom konton på olika sidor på internet, hur stor del av mitt personliga liv vill jag ha kopplat till nätet?
   Jag har alltid sett internet och alla tjänster det erbjuder som ett fantastiskt sätt att ta kontakt och kommunicera med andra människor varhelst i världen man befinner sig. Men det är en sak att använda nätet som ett verktyg för att kommunicera, det är någonting helt annat att ha det personliga livet uppkopplat där. Riskerna med internet är ibland minst lika stora som möjligheterna, särskilt när det gäller hur mycket privat information man har knutet till det
   En analogi: om jag enbart hade använt snigelpost istället för mejl så hade den som velat komma åt min personliga post behövt bryta sig in antingen i min brevlåda eller där jag bor, medan allt som krävs för att komma åt mina personliga mejl är att sätta sig framför en dator var som helst i världen och hacka mitt mejlkonto… någonting att tänka på

Ett sådant problem som att få sitt mejlkonto hackat skulle inte existera om man använde traditionell post istället för mejl. Jag förordar naturligtvis inte att man helt avsäger sig internet på grund av riskerna, men däremot borde man på allvar fundera över vilken sorts information man lägger ut på nätet, och om det verkligen är värt det
   Vårt personliga liv på nätet blir automatiskt en del av den människa vi är, och det är värt att hålla i minnet att varje gång vi lägger ut personlig information på nätet så blottar vi oss inför bokstavligt talat hela världen. På det sättet blir vår integritet också sårbar, och om en människa inte har någon integritet så har hon inget privatliv, och har hon inget privatliv så har hon ingenting kvar att definiera


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0