Det var som en dröm, och jag ville inte vakna...

Igår natt hade jag fruktansvärt svårt att somna. Nej, det var inte det faktum att jag inte har något jobb jag låg och oroade mig för, inte heller min dåliga ekonomi. Det var någonting i min egen existens som inte gav mig någon ro, som gjorde att jag för mitt liv inte kunde sluta ögonen och slappna av

Det jag kände var det som brukar kallas existentiell ångest, ett tillstånd där en människa på allvar reflekterar över sin egen existens, där hon på allvar försöker hitta och definiera sin egen plats i universum. En sådan reflektion kan förändra en människas liv, när så djupa insikter kommer upp till ytan att de tränger igenom själva verkligheten och nästan tycks vara overkliga. Men en kanske ännu viktigare del av detta är när människan kontemplerar den raka motsatsen: sin egen framtida icke-existens
   Människan är kanske den enda varelsen som förstår att den själv en dag ska dö. Detta är det pris vi betalar för vår så oerhört långt utvecklade intelligens: förmågan att förstå och kunna planera vår egen framtid, även vid de tillfällen då den framtiden är ytterst obehaglig för oss. Det är en märklig sak att ju mer man tänker på det, desto mer inser man att ens egen existens bara är en av många, och inte ens särskilt betydelsefull i det långa loppet. Ju mer vi försöker expandera vår kunskap, desto mindre tycks vi själva bli
   ”Ju mer människan vet, desto mer vet hon hur lite hon vet” – Sokrates

Jean-Paul Sartre är den filosof som först gjorde begreppet existentialism välkänt i mitten av 1940-talet, men det begreppet syftar på har funnits där så länge det funnits tänkande, kännande människor på jorden. Ända sedan Sokrates införde sin metod att genom frågor och diskussioner nå fram till sanningen om världen och människan, via Kirkegaard och Nietzsche, ända fram till våra dagar då allt fler av våra forskare ansluter sig till hypotesen att vårt universum bara är ett av många, en liten del av ett ofantligt större multiversum, bara en av många bubblor av rumstidslig existens som existerar sida vid sida
   Existentialismen blir högst påtaglig i sådana tider vi lever i just nu. Den ekonomiska krisen och den höga ungdomsarbetslösheten har fått vissa att tala om en ”förlorad generation” människor som nu växer upp i ruinerna av det som en gång var ett stolt och starkt Europa. Just vid sådana tillfällen blir vår egen existens oerhört viktig för oss, vi tvingas reflektera mer över vilka vi faktiskt är och hur vi ska forma våra liv så konstruktivt som möjligt

Den där natten när sömnlösheten plågade mig så svårt var det här det enda jag kunde tänka på. Det var nästan som en dröm, själva döden kändes som en dröm… en dröm som jag en dag aldrig kommer att vakna upp ifrån igen…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0