H&M använde en för smal modell i sin reklam
I en artikel i metro idag säger reklamombudsmannen, Elisabeth Trotzig, att:
"Nämnden har reagerat på att modellen är extremt smal och dessutom en ung person. När det visas modeller som är unga i reklamen ska annonsören vara aktsam. Sådan reklam får inte motverka positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder" (Metro)
Kanske är detta det första fallet där reklamannonsörer fälls för att ha använt för smala modeller. Särskilt H&M använder tydligen som regel väldigt smala tjejer i sin reklam. Men detta förekommer förstås överallt, även i andra sammanhang, och ger en skev bild av vad som är "vackert". Ofta används också retuscherade bilder, i syfte att få modellen på bilden att se så smal ut som möjligt
Fällandet av H&Ms reklam är i alla fall ett steg i rätt riktning emot ett sundare skönhetsideal
Dagens musiktips: A Camp - "It's not easy to be human"
Bjästa - staden gud glömde
I onsdags sändes ett reportage i Uppdrag Granskning på SVT från Bjästa utanför Örnsköldsvik, om då 14-åriga Linnea som i mars 2009 våldtogs av en 15-årig skolkamrat, Oskar, på en skoltoalett. Få personer trodde på hennes berättelse, och hon tvingades ta emot (mer eller mindre allvarligt menade) mordhot och trakasserier, framför allt på Internet, men också i skolan
En facebook-grupp i syfte att stödja våldtäktsmannen skapades och fick snabbt över 4000 medlemmar. Få stod på Linneas sida, men de som faktiskt gjorde det förtjänar all heder och uppmärksamhet
En av anledningarna till att hon inte blev trodd var, som framkommer i reportaget, att hon berättade olika historier för olika personer. Problemet var bara att alla dessa berättelser var rykten, som inte ett enda av dem hade kommit från Linnea själv. Att tro på rykten är frestande, men någonting som också kan vara oerhört farligt. Skvaller kan i vissa fall bara vara harmlös underhållning, men i ett sådant fall som detta har det förstört en ung flickas liv, och det är något som borde få oss alla att tänka efter
Människor som tror på allt de hör är tyvärr väldigt vanligt förekommande. Det finns en anledning till varför källkritik är så pass viktigt som det är. Undersöker vi inte om våra källor är pålitliga kommer vi så småningom till en position där vi tror på vad som helst vi får höra, utan att bry oss om det är sant eller inte
Det fanns heller ingen dna-bevisning i Linneas fall, och detta försvårade naturligtvis hennes chanser att bli trodd, men det rättfärdigar inte den hatkampanj som fördes emot Linnea efter att hon berättat sin historia
Det fanns dock ett rättsmedicinskt intyg som styrkte Linneas berättelse, samt vittnen som kunde styrka historien. Vad mer är, gärningsmannen erkände dessutom brottet i ett senare polisförhör
Bjästaskolan valde att vara neutral i frågan, vilket inte kan tolkas på annat sätt än att de i tysthet tog våldtäktsmannens parti utan att officiellt vilja medge det, alternativt att de helt misstolkat skollagen. Att en skola ska och bör vara neutral, som var den anledning rektorn på skolan gav för neutraliteten, i ett sådant här fall har jag mycket svårt att tro att ens skolpersonalen verkligen trodde innerst inne. I så fall handlar det om en allvarlig misstolkning av skolans roll. En skola ska i det här fallet utreda händelsen omedelbart, undersöka vad det är som har hänt och agera utifrån det
Att gå emot en dömande dom och ett trovärdigt erkännande från våldtäktsmannen, som dessutom stämde väl överens med den våldtagna flickans egna berättelse, är fullkomligt absurt och verklighetsfrånvänt. Att försöka “vara neutral” i en sådan situation är helt fel väg att gå. Även om det skulle ha varit rättfärdigat av skolan att inta en neutral position, så vore det minsta de kunde göra att tala till eleverna och ge dem den sanna, objektiva bilden av historien
Skolan och dess rektor, Inger Karlsson, har nu anmälts till Justitieombudsmannen, JO, för sättet att hantera situationen, och skolan ska nu granskas av Barnombudsmannen och Skolinspektionen
En betydande händelse var att våldtäktsmannen tilläts vara med på skolavslutningen i kyrkan, medan Linnea omöjligt kunde komma dit som situationen såg ut just då.. Våldtäktsmannen delade ut blommor till sina klasskamrater och fick en kram av var och en, trots att han kort tidigare suttit i förhör angående våldtäkten och dessutom erkänt sin skuld
Prästen Lennart Kempe, som var den som kunde förbjudit våldtäktsmannen att närvara, verkade i inslaget inte ens ha haft några större betänkligheter över att släppa in honom i kyrkan, utan tyckte snarare att det var en stark insats av honom att komma dit och delta, och att det var en “fin gest” av honom att vara där och dela ut blommor till sina klasskamrater. Han verkar inte ha tänkt någonting överhuvudtaget på var Linnea fanns just då, eller hur hon mådde. Han säger till och med uttryckligen att han inte funderat på hur våldtäktsmannens närvaro i kyrkan kunde ha påverkat Linnea
På kvällen efter avslutningen våldtar denne unge man ännu en ung flicka, Jennifer, vilket vissa har sagt var en direkt konsekvens av den positiva respons och bekräftelse han fick i kyrkan. Det som gjorde mig allra mest illamående när jag såg inslaget var då prästen fick höra om den andra våldtäkten, om vilken han tydligen varit helt omedveten, och uttalade sig om den med orden, citat: “Stackars kille… och tjejen givetvis också”
Så mycket för religiös moral
Lennart Kempe har dock bett om ursäkt för sina uttalanden, och i DN idag säger han till exempel att han inte förstår hur han kunnat uttrycka sig så klantigt. Men det var knappast en enkel felsägning det handlade om, han uttryckte flera gånger sin sympati för våldtäktsmannen och sin tydliga likgiltighet för hur Linnea mådde
Lennart Kempe är nu anmäld till domkapitlet
Linnea tvingades flytta från Bjästa till Stockholm eftersom hennes tillvaro i Bjästa hade blivit fullständigt ohållbar. Jag behöver knappast säga att det är inget mindre än en tragedi att en ung flickas liv förstörs på det här sättet
Att både elever och kamrater som vuxna ställer sig bakom en våldtäktsman som dömts både i tingsrätten och hovrätten, och som dessutom erkänt brottet, är inte bara oerhört sorgligt, utan också riktigt, riktigt patetiskt. Möjligen kan eleverna på skolan som ställde sig på våldtäktsmannens sida förlåtas, då de antagligen inte hade tillgång till all information (något som skolan dock borde förväntas delge eleverna). Men att både föräldrarna, skolan och kyrkan inte är bättre informerade i fallet än vad de var, och även efter att de informerats mer eller mindre ändå försvarar våldtäktsmannen är fullständigt oförlåtligt
I Uppdrag Gransknings inslag sa till exempel både prästen och rektorn att de inte ens var medvetna om allt hat och alla hotelser som förts fram emot Linnea på internet. Men det verkar ändå väldigt osannolikt att åtminstone rektorn varit så omedveten om alla rykten som florerat bland eleverna på hennes skola, elever som hon förväntas ha det yttersta ansvaret för
En ensam ung flicka, sviken av samhället, som får både kamrater och vuxna emot sig
Tro inte på allt vad ni läser och hör, och framför allt: sprid det inte vidare såvida ni inte är säkra på att informationen är välgrundad, särskilt när det handlar om en så allvarlig sak som en våldtäkt på en 14-årig flicka. Jag hoppas att alla de, både vuxna och elever, som tog våldtäktsmannens parti skäms ordentligt idag, och inser att det inte räcker med lösa rykten för att döma en ung flicka och förstöra hennes liv
Earth Hour - klimatsamvetets lindrare
På lördag äger Earth Hour rum igen. Vi släcker alla lampor i en timme i en symbolisk gest för att rädda klimatet. Det låter väl bra, eller hur? Och visst lindras det dåliga klimatsamvetet åtminstone lite, lite grann?
För ett år sen skrev jag också om Earth Hour. Jag var då på Skansen på kvällen för att se en gratis konsert med diverse artister, mycket trevligt. Då var jag faktiskt oerhört positivt inställd till Earth Hour, jag såg det som en viktig och nödvändig manifestation för klimatet, och en viktig symbol för vår vilja att stoppa klimatförstöringen och det onödiga användandet av energi
Men ett år senare har jag faktiskt gjort en nästan 180 graders vändning och är nu ganska kritisk emot Earth Hour. Kanske låter det lite cyniskt, men idag ser jag faktiskt Earth Hour mest som ett sätt att lindra vårt dåliga klimatsamvete, utan att fylla någon riktig verkan eller bidra till någon verklig förändring överhuvudtaget
Visst är Earth Hour en fin symbol för viljan att förändra vår miljöpolitik och stoppa klimatförändringarna, men är att släcka lamporna en timme en gång om året verkligen tillräckligt i så fall? Jag menar, ville man verkligen bry sig om klimatet och stoppa klimatförstöringen borde man kanske sätta lite högre mål än så? Det krävs liksom lite, lite mer än att släcka lamporna en timme för att bidra till förändringen
Earth Hour är inte så mycket en kamp för klimatet, som ett sätt för de som har moraliska dubier angående detta, men är för lata för att verkligen göra något vettigt för att ändra på situationen, de som känner att de kanske borde göra någonting men inte vet vad. Det är ett sätt att stilla samvetet på de människor som annars känner sig mer eller mindre maktlösa inför denna fråga. Därför släcker de lamporna en timme en gång om året, och verkar sedan tycka att detta är en tillräcklig insats för miljön
Men en riktigt djupgående förändring i vårt beteende angående energianvändning vore väl ändå att föredra?
Vare sig vi gillar det eller inte så är elektriciteten nödvändig för att hålla den höga levnadsstandard vi har i västvärlden idag. Jag skulle inte säga att vi kommer tillbaka till stenåldern utan elektricitet, men väl i alla fall till 1700-talet. Det är därför jag tror många människor får dåligt samvete när de ser hur deras levnadsstandard påverkar miljön. Vi vill fortfarande ha kvar den höga standarden, samtidigt som vi inte vill skada miljön alltför mycket. Vi vill äta kakan, vi vill ha den kvar
Man kan kanske jämföra Earth Hour med Rosa Bandet-rörelsen, som jag tycker har samma drag av samvetslindrare. Men missförstå mig inte, jag tycker inte de som bidrar till Rosa Bandet (eller deltar i Earth Hour) gör någonting negativt. Jag tycker bara att det känns lite konstigt när de som köpt ett rosa band för 15 kronor och sätter den på ytterkläderna sedan går omkring med ett självbelåtet leende på läpparna, som om de verkligen hade gjort en insats för att hjälpa kvinnor med bröstcancer i Sverige
Det är det där (i mina ögon oförtjänta) leendet av att ha åstadkommit någonting jag stör mig lite på. Om de verkligen ville göra en insats, en riktig insats, så finns det så mycket mer och bättre saker de hade kunnat göra. Det finns människor som gör så mycket mer för att göra världen till en bättre plats, och som verkligen har gjort sig förtjänta av det där leendet
I min naiva ungdom var jag ganska hjärntvättad av all propaganda om att spara el genom att släcka lampor. Jag brukar släcka lamporna varje gång jag lämnade ett rum, och det gör jag i stort sett fortfarande. Men nu för tiden, med alla låg-energi lampor och liknande energisparande produkter så har jag tänkt om lite grann. Är det ändå inte viktigare att se till att vår elanvändning är så energisnål som möjligt, istället för att “förbjuda” elanvändning överhuvudtaget?
Att tro att alla klimatproblem försvinner genom att vi släcker lamporna en timme en gång om året är oerhört naivt. Människor kommer att använda energi vare sig vi vill det eller inte, och vare sig det är miljövänligt eller inte. Vi borde därför istället jobba för att vår energianvändning är så effektiv som möjligt, samt att den skadar miljön så lite som möjligt
Här kommer kanske kärnkraftsfrågan in. Om kärnkraften verkligen fungerar så är den ett oerhört effektivt sätt att utvinna energi, och i så fall någonting som miljövänner borde ställa sig bakom. Dock är den långt mer riskfylld och “smutsig” än andra energikällor, vilket är en av anledningarna till att jag, och många med mig, inte vill ha kärnkraften kvar i Sverige
Bättre teknik och grönare energikällor är vad som behövs, inte meningslösa manifestationer där man släcker lamporna en timme om året och därmed tror att man verkligen har åstadkommit någonting
Jag röstar i alla fall på miljöpartiet i årets val, vilket jag förresten alltid har gjort sedan jag började rösta för några år sedan. Detta är mitt sätt att bidra till en bättre miljö, både i Sverige och internationellt. Jag röstar ju naturligtvis inte på miljöpartiet bara på grund av namnet, jag röstar på dem därför att de står för en politik som enligt mig säkrar ett i längden hållbart samhälle med tonvikt just på klimatet och miljön, som för mig är de idag kanske allra viktigaste politiska frågorna. För om vi förstör miljön spelar inte de andra frågorna någon roll. Om vi inte har ett klimat vi kan leva i spelar det ingen roll om vår utrikespolitik är den bästa i världen eller vårt budgetöverskott det största någonsin. Har vi inte ett stabilt klimat på jorden så överlever vi helt enkelt inte, så enkelt är det
Jag inbillar mig inte att jag har gjort världen en “insats” genom att rösta på miljöpartiet, jag går heller inte omkring med ett stolt leende på läpparna över att jag bidrar till en bättre miljö. Men jag gör ändå vad jag kan göra, och just nu tycker jag faktiskt att jag inte kan göra så mycket mer. Och en politisk röst väger faktiskt tyngre än man kan tro
Jag såg förresten en debatt mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt på TV4 igår kväll, och även om de inte tog upp just klimatfrågan särskilt mycket så är det ändå tydligt var de står i denna fråga. Högern vill ha mer kärnkraft, medan vänstern vill ha mer gröna, förnybara energikällor. Detta är en starkt vägande anledning till att jag kommer rösta med vänstern i höst, och jag rekommenderar alla som säger sig stå bakom en hållbar miljöpolitik att göra detsamma!
Det är sant att: ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Men det krävs lite mer än att släcka sina lampor en gång om året för att unna sig själv ett självbelåtet leende
Dagens musiktips: U2 - "Magnificent"
Konsten att föröka sig
I sommar ska min syster ha barn. Så har jag nyss fått reda på att i höst ska en nära vän till mig ha barn. Vad är det här? Det verkar som om alla skaffar barn, och det är klart man själv funderar på när och hur eller om man ska skaffa barn, när man hör att andra gör det
Jag läste en krönika i metro idag om detta. De flesta män vill tydligen vänta med att skaffa barn så länge som möjligt, helst efter trettio. Detta verkar bli alltmer vanligt även hos kvinnor. Men de flesta kvinnors chanser att få barn minskar påtagligt efter trettio. Åsikterna går ju isär om vad som är “viktigast”: att vara förälder och ägna sig åt sitt/sina barn eller välja att inte skaffa barn och ägna sig åt sitt eget liv
Men ärligt talat, när du är över sjuttio år och sitter ensam på ett ålderdomshem någonstans, vad tror du är viktigast då? Vad tror du att du sätter högst värde på? Att du har barnbarn som besöker dig, eller alla dina minnen från resorna till Thailand?
Visst, det är ju inte bara sådana saker som att resa man kan ägna sitt liv åt, men när man frågar folk varför de inte vill skaffa barn, eller väljer att vänta med att skaffa barn, så är det ofta sådana svar man får: “jag vill resa, se världen”, “jag vill uppleva så mycket som möjligt under mitt liv”, “jag vill träffa nya människor, skaffa nya kontakter världen över”
Jag ser inte ner på dem som väljer att inte skaffa barn, men inte heller på de som skaffar barn i unga år. Jag skulle själv inte ha någonting emot att skaffa barn redan nu, om det vore så att jag hade ett jobb och en stadig inkomst tillräcklig för att kunna försörja ett barn förstås. Det är helt individuellt när man väljer att skaffa barn, och allas liv ser ju förstås olika ut
Det jag stör mig lite på är denna fixering vid upplevelser och socialt liv. Jag vet inte riktigt hur vanligt detta är hos människor, men det finns onekligen en hel del som tycker det är konstigt när folk aktivt väljer att skaffa barn innan de ens fyllt tjugofem. För “man blir ju så låst när man skaffar barn”…. eller?
Är inte att skaffa barn en upplevelse i sig, en du kommer bära med dig hela livet och kommer sätta enormt stort värde på, till skillnad från den femtioförsta resan till Thailand?
Dagens musiktips: Ebba Grön - “Ung och kåt”
"Den muslimska hunden"
Av solidaritet till Lars Vilks och alla som slåss för yttrandefriheten!
"Den muslimska hunden"
Post-war dreams
It was one of few nights of my life
which didn’t end in disillusion
She was so social, so contemporary
she had the smoothest motions
We ascended together
like two eagles, between the sheets
What might’ve seemed a trivial thing
was so much more to me
in the flickering candle-light
she became my “tode ti”
We lay, whispering into the night
studying the post-war dreams
I don’t want to clean the clothes I wore
and I don’t want to make my bed
then I’d have nothing to remember her by
except the images in my head
She smelled like fresh cut violets
and that smell is haunting me
Respektera mig eller dö!
Den senaste tiden har konstnären Lars Vilks varit figurerande i medierna. Efter att ha skapat en rondellhund föreställande muslimernas helige profet Mohammed så har han fått ta emot både mordhot och anklagelser från diverse håll. Det är inte bara muslimerna som kritiserar hans val av konstnärligt motiv, men den mesta aggressiviteten kommer från de religiösa
Tyvärr hör vi inget offentligt avståndstagande från detta beteende heller denna gång från muslimskt håll, utan den stora massan "goda" muslimer i Sverige ser tyst på när ett litet fåtal återigen förstör för flertalet, och undergräver allt vad demokrati och humanism heter. De flesta muslimer verkar inte ens vilja ta ställning i frågan, vilket inte kan tolkas som annat än tyst samförstånd med de som önskar död åt Lars Vilks
Det är ju enligt islam förbjudet att avbilda profeten Mohammed överhuvudtaget, men situationen blir inte bättre av att avbildningen är just i form av en hund, som av muslimer anses vara "orena" djur. Enligt islamsk lag är avbildning av profeten Mohammed straffbart med döden, håller du inte med om det är du i mina ögon ingen regelrätt muslim, så enkelt är det
Debatten har till stor del handlat om yttrandefrihet och religionsfrihet. Relationen mellan de här två friheterna har ju debatterats till leda de senaste åren, speciellt i fråga om muslimers rätt att inte bli kränkta. Det finns ju otaliga exempel på hur avbildningar av Mohammed fått extrema konsekvenser, speciellt karikatyrerna av profeten i Danmark 2004
Muslimer känner sig alltså kränkta av detta, och kräver att yttrandefriheten i det här fallet ska inskränkas för att passa dem. Men faktum är att det existerar ingen rätt att inte bli kränkt. Det är fullt lagligt att förolämpa folk, så länge personen eller personerna i fråga inte tar skada av det naturligtvis
Psykiskt lidande är förstås en form av skada, men psykiskt lidande är en högst subjektiv sak. Det kan vara svårt att se klart och tydligt att en person lider psykiskt av någonting. Men i detta fallet skulle jag säga att det psykiska lidandet är så gott som obefintligt
Ska man åberopa psykiskt lidande för att få sin vilja igenom, i det här fallet att förbjuda avbildning av Mohammed, så måste det finnas klara och tydliga belägg för att muslimer verkligen lider psykiskt av att se Mohammed avbildad. Några sådana belägg har aldrig lagts fram
Det här handlar snarare om religiösa motiv, ett religiöst påbud som i botten grundar sig på ett juvenilt behov av bekräftelse och respekt. En vilja från muslimers sida att bli särbehandlade på grund av religionen de tillhör, utan att ge någon som helst giltig anledning till varför de borde bli särbehandlade
Man måste också se på vad människor kallar psykiskt lidande. Att bli sårad eller (tillfälligt) kränkt klassar jag inte som ”lidande” överhuvudtaget. Lidande är för mig snarare ett långvarigt tillstånd av psykisk obalans, och muslimers (påstådda) kränkning av att se Mohammed avbildad faller inte under den definitionen
Den enda förklaringen muslimer ger för sitt beteende (bortsett från det ogrundade påståendet att det är en skymf emot gud) är att de känner sig "kränkta". Men de tror inte att vi andra, som faktiskt bryr oss om våra nutida medmänniskor mer än en sedan över tusen år tillbaka död profet och en gud som inte finns, känner oss kränkta när yttrandefriheten begränsas på ett felaktigt sätt? De tror inte att vi känner oss kränkta när de vill bestämma över vad vi får eller inte får göra, och i annat fall förtjänar att dödas? De tror inte att vi känner oss kränkta när en konstnär ska behöva få utstå mordhot bara för att ha avbildat en död profet, som dessutom (om man läser Koranen) var en man långt ifrån värdig att hållas i så pass hög respekt som han gör i den muslimska världen
Detta är något som redan småbarn lär sig i väldigt unga år: Visar du ingen respekt emot resten av världen får du ingen respekt tillbaka. Vill du inte behandla andra rättvist så behandlar ingen dig rättvist heller
Faktum är att man aldrig (åtminstone borde man inte) respekterar en människas tro på någonting, vare sig tron rör sig om någonting som är inbillat eller verkligt
För att ta ett exempel: att mörda en människa på felaktiga grunder tycker jag är moraliskt förkastligt. Respekterar du mig för den åsikten, eller respekterar du snarare det faktum att jag inte går runt och mördar andra människor? Det är visserligen den åsikten eller tron som får mig att inte mörda människor, men det är inte tron i sig du respekterar, vare sig du är medveten om det eller inte
Jag respekterar människor, jag respekterar människors ord och handlingar, inte deras trosföreställningar. Att vilja bli respekterad för sin moral eller sina åsikter är småaktigt och barnsligt, och i muslimernas fall är det också ett extremt hyckleri när de själva inte tycks visa någon som helst respekt tillbaka emot de människor de anser har “kränkt” dem
För vilken vettig människa kan någonsin anse att mord är ett rättvist straff för att ha avbildat en profet? Det är djupt omoraliskt att ha sådana uppfattningar, och det skapar ett beteende och ett tankesätt som är allt annat än respektabelt
Dagens musiktips: Dire Straits - "Brothers in arms"
Dysmorfofobi - inbillad fulhet
Läste nyligen en artikel om dysmorfofobi, eller "Body Dysmorphic Disorder" (BDD) som det också heter. Det betyder ungefär "inbillad fulhet", en psykisk störning som får till följd av att man inbillar sig att man är fulare än man är och ställer orimligt höga krav på sig själv och sitt utseende
En kort sammanfattning:
"Störningen innebär att man har en bild av sig själv som inte stämmer, samt att man lider extremt mycket av sitt utseende, i så stor utsträckning att det sociala livet blir lidande. Oftast ter sig detta i extrem utseendefixering och ibland till följd av det social fobi. En av ca 100 utvecklar sjukdomen dysmorforbi (BDD). Därmed kan man säga att dysmorfofobi (BDD) är en ganska vanlig sjukdom. Syndromet är lika vanligt bland män som hos kvinnor" (Wikipedia: "Dysmorfofobi")
Jag tyckte det här lät intressant, för jag har själv varit i lite samma situation (vem har å andra sidan inte det), men då har det förstås inte handlat om något sjukligt beteende eller fobi.... eller?
Jag har ett antal vänner som ser sig som fula, tjocka, eller helt enkelt mindre attraktiva. Jag undrar var gränsen egentligen går mellan "vanlig" utseendefixering och dysmorfofobi, och hur vet man vad som är sjukligt beteende och inte?
Som jag har uppfattat det kan inte personer med dysmorfofobi bli hjälpta endast av positiva kommentarer eller uppmuntran, utan det krävs någon form av psykoterapi för att bli av med det sjukliga beteendet. Men när vet man om man har dysmorfofobi eller inte? Hur vet man om man är i behov av psykoterapi eller inte?
När "det sociala livet blir lidande"? Men hur ska man i så fall avgöra det? Blir inte det sociala livet alltid mer eller mindre lidande av att man känner sig oattraktiv? Det kanske det inte behöver bli i och för sig, det finns ju faktiskt människor som helt enkelt inte bryr sig om hur andra människor tycker de ser ut
Det snedvridna skönhetsidealet har väl också ett finger med i spelet antar jag. Men på vilket sätt? Är det snedvridna skönhetsidealet orsaken till att sjukdomen är så vanlig? I vilket fall som helst så hjälper det väl inte personer med dysmorfofobi att skönhetsidealet finns där och förstärker känslan av fulhet?
I den bästa av världar skulle ingen gå runt och behöva känna sig ful och oattraktiv. Men tyvärr lever vi inte i den bästa av världar. Vi lever i en ofullkomlig värld, där allt vi kan göra är att försöka hjälpa våra medmänniskor så gott det går, med uppmuntrande kommentarer och komplimanger, eller, när det handlar om dysmorfofobi, uppmuntran att söka professionell hjälp
Man kan bara tänka sig hur en person med dysmorfofobi känner sig när skönheteidealet dessutom läggs till. Så tänk på det när ni hör någon säga "åh, vad jag känner mig ful idag", att ta det på allvar. Det kan faktiskt handla om någonting mer djupliggande än en dålig hårdag
Dagens musiktips: Kent - "Indianer"
Feminism i all ära (eller vanära)
Idag är det den hundrade Internationella Kvinnodagen. Hurra för kvinnorna i samhället, och hurra för att de är så duktiga som de är. Har du gett en kvinna en klapp på huvudet idag?
Kvinnans behov av en egen dag har jag länge tyckt vara lite märklig. Är kvinnor så osäkra och förtryckta att de behöver en helt egen dag att gratulera sig själva över hur bra de är? För vad innebär det egentligen att vara feminist? Att verka för jämställdhet i samhället är lovvärt, men är feminismen verkligen rätta sättet att uppnå jämställdhet?
De mänskliga rättigheterna gör ju till exempel ingen åtskillnad på män och kvinnor. De mänskliga rättigheterna avser just människor. Lika lön för lika arbete, oavsett kön. Samma rättigheter och skyldigheter, oavsett kön
För om en människa är tillräckligt driftig och talangfull slår hon sig fram i samhället, oavsett vilket kön hon har. Eller behöver kvinnan särbehandlas av någon annan anledning? Är det till exempel svårare för kvinnor att slå sig fram i exempelvis arbetslivet, än vad det är för män? Detta är ju ett argument man ofta hör, och som feminister ofta för fram som en anledning att fortsätta kampen
Men min erfarenhet har varit att så faktiskt inte är fallet. Visst kan det vara så att män är mer aggressiva och framåt än kvinnor, men det har ju å andra sidan biologiska orsaker, och att kvinnor och män skiljer sig åt biologiskt antar jag inte är någon överraskning, ens för feminister
Så frågan är då: Bör kvinnan särbehandlas på grund av biologiska skillnader?
Våldet emot kvinnorna är fortfarande stort. Våldtäkter, misshandel och allmänt förtryck tillhör tragiskt nog vardagen. Sådana saker är jag naturligtvis lika mycket emot som näste man (eller kvinna). Men personligen tror jag tyvärr inte att en internationell kvinnodag, med syfte att lyfta fram kvinnans sak, är lösningen. Det kan till och med ha motsatt effekt
Vad jag menar är att särbehandla kvinnan snarare kan få effekten att få männen att bli ännu mer osäkra på sin egen identitet, och det är ju just osäkerheten som mannen har i mansrollen som är orsaken till mycket av våldet emot kvinnor
Vi ska komma ihåg att män inte per automatik har det lättare än kvinnor när det gäller att slå sig fram i samhället. Det ställs krav också på män, det finns även en mansroll som män förväntas att leva upp till, och de män som inte gör det blir minst lika särbehandlade i samhället som kvinnor som inte lever upp till det kvinnliga idealet
Kanske skulle någonting liknande en Mansdag behövas, för att ge också männen en känsla av samhörighet, en chans att fokusera på det som män gör bra och bör hyllas för. Men hur en sådan dag skulle tas emot tror jag inte behöver kommenteras. Feministerna skulle rasa i alla medier över hela landet, och kvinnorna skulle tala i termer av kvinnoförtryck och mansschauvinism
Konstigt nog reagerar varken män eller kvinnor på samma sätt när det gäller Kvinnodagen, trots att denna dag har precis samma syfte när det gäller kvinnorna som en Mansdag hypotetiskt skulle ha
Själv skulle jag hellre vilja se en Människodag, eller en internationell “Humanismens dag”, där människans positiva sidor lyfts fram och hyllas som sig bör, utan åtskillnad på kön. För det är ju faktiskt så, att mycket av det som feminismen står för också är inbegripet i humanismen. Därför känns enligt mig feminismen lite överflödig och kanske till och med onödig
Jag vill inte att det ska låta som att jag är emot feminism, så är det inte alls. Jag håller med om mycket som feminismen står för, problemet för mig är att när feminismen säger sig arbeta för jämställdhet i samhället ser de det ändå utifrån det kvinnliga perspektivet. I jämställdhetens namn borde man väl istället arbeta utifrån ett allmänmänskligt perspektiv, ett humanistiskt perspektiv?
Att arbeta för jämställdhet utifrån ett kvinnligt perspektiv gör ju att man så att säga fastställer kvinnans underordnade ställning, just genom att säga att kvinnan är i behov av en särbehandling som snarare ännu mer polariserar könen. Det är en klapp på huvudet, ett “åh, så duktiga vi är”
En internationell Kvinnodag verkar tillfredställa ett behov av att påpeka hur duktiga och driftiga kvinnor är, som om det inte var en självklarhet att kvinnor kan vara minst lika bra som män. Detta är enligt mig att snarare nedvärdera kvinnorna än lyfta upp dem. Det är att låsa fast könsrollerna, istället för att göra oss av med de gamla tankesätten och se bortom könen, till människan
Nej, behandla istället kvinnan såsom mannen, med exakt samma rättigheter och skyldigheter. Först då når vi verklig jämställdhet!
Dagens musiktips: John Lennon - "Woman is the nigger of the world"
Vilka är vi att klaga? Prestationsångest och sökandet efter lycka
En vän bad mig skriva ett inlägg om prestationsångest och självsvek. Jag tänkte börja med att citera ett tidigare blogginlägg från den 18:e augusti förra året, med titeln ”Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?”:
”[…] ju bättre man har det desto mer krävs det för att bli lycklig. Människor har olika levnadsstandard, och paradoxalt nog är det så att ju högre standard man har desto mer måste man jobba för att bli lycklig. Jag menar nu inte "lycklig" i meningen att man har pengar, ett bra jobb och mat att äta. Jag menar den djupare lyckan, den sanna lyckan, att vara tillfreds med sitt liv, i harmoni med världen runt omkring. I ett land där man har i stort sett allt i överflöd är det lätt att ta det för givet, och inte vara nöjd förrän man får ännu mer. Det är alltså en slags bortskämdhet och girighet det handlar om”
Att lyckan är någonting som obstrueras av det materiella var min ursprungliga tanke då, och den har inte förändrats särskilt mycket. Hög standard är ingen garanti för lycka, det är inte ens en förutsättning för att bli lycklig. Lyckan (den sanna lyckan) hittas ofta på de mest oväntade ställen, i solen som går upp över årets första vårdag, i en sång, i ögonen på någon man plötsligt inser att man älskar etc.
Vad har då detta med prestationsångest att göra?
Jag tror att prestationsångest faktiskt är starkt förknippat med sökandet efter lycka. Vem har till exempel inte blivit lycklig över att ha uträttat någonting viktigt, att ha uppnått ett personligt mål. Vad motiverar då viljan att prestera? Jo, viljan att vara lycklig, viljan att känna sig sedd, behövd och uppmärksammad
Vi tror att uppmärksamhet leder till lycka, därför uppstår hos oss prestationsångesten. Jag menar att har man en gång insett detta så försvinner prestationsångesten automatiskt: eftersom vi inte längre ser prestationer som ett sätt att bli lyckliga så känner vi inte längre behovet av att prestera lika starkt som tidigare. Vi är säkra i oss själva och vilka vi är, och vi behöver egentligen inga prestationer alls utöver det
Prestationsångest handlar förstås om att prestera, att visa sig duktig, att vara bra på någonting, och dessutom att man känner sig tvingad att göra detta. När vi inte lyckas prestera blir vårt självförtroende lidande, och vi har svårt att hantera den tomhet och meningslöshet som följer efter ett misslyckande. Vi känner att vi har ”svikit oss själva”, vi människor är oerhört skickliga på att kritisera och nedvärdera våra egna handlingar
Men har vi däremot en grundläggande trygghet i oss själva så spelar inte misslyckanden någon större roll, då vi istället så att säga landar i oss själva, och inte längre är utlämnade till tomheten och meningslösheten. Om vi har den tryggheten rinner ett misslyckande av oss som vatten på en gås
Det jag menar är att ”lycka” här snarare har betydelsen ”glädje”, och det kan ofta vara svårt att skilja dessa två känslor åt. Det handlar om den sortens lycka som bara tillfredställer för stunden, den uppmärksamhet som man gläds åt när allas blickar riktas emot en, men som sedan, när blickarna vänds bort från en igen, försvinner lika snabbt som den kom
För en mer permanent harmoni i livet behövs någonting annat, någonting djupare och starkare. Det handlar om en grundläggande missuppfattning om vad lycka egentligen är. Vissa säger att lycka är pengar, andra säger att lycka är framgång, jag säger att lycka är någonting helt annat. Lycka för mig är synonymt med harmoni, harmoni med världen, eller universum om man så vill
Det är denna mer grundläggande lycka som jag menar är värd att jobba för, och den går inte att ”prestera” fram. Den måste komma inifrån, inte utifrån
* * *
Är tanken på perfektion idag så genomgående att vi är oförmögna att acceptera ens det minsta lilla felsteg? Idealet, det ”perfekta” livet, existerar inte. Det är det första man måste inse om man vill bli lycklig. För att ta ännu ett citat från mitt tidigare blogginlägg:
”Perfektion är nog den farligaste illusionen att ha, men tyvärr en som vi människor är oerhört benägna att längta efter. Strävan på perfektion brukar istället sluta i desillusion, destruktion. Detta har också att göra med den höga standard vi i Sverige, och i andra rika länder, lever i idag. Vi har det så bra att vi nästan tar det för givet, och när våra liv förändras på ett sånt sätt så att illusionen bryts och vi möter verkligheten som den verkligen är fylls vi med en känsla av hopplöshet och ångest, i vissa fall till och med psykiskt sammanbrott”
Slentrianmässig vardag är något vi människor verkar vara väldigt allergiska emot. Det måste hela tiden hända någonting för att livet ska verka meningsfullt för oss. Jag håller till viss del med, att en alltför ”grå” tillvaro blir långtråkigt i längden, men jag är av den uppfattningen att de flesta människor är oerhört förvirrade över vad vägen till lycka, och vad lycka i sig självt, egentligen är
Som jag sagt ovan så menar jag att det är den mer grundläggande harmonin som är värd att kämpa för, inte tillfällig uppmärksamhet. Jag vill inte säga att positiv uppmärksamhet och tillfällig glädje är någonting negativt, snarare att dessa saker inte är tillräckliga för att få oss att må så bra som möjligt, för att göra våra liv så meningsfulla som möjligt
* * *
Jag tror att anledningen till att vi mår så dåligt också kan ha en annan orsak, nämligen dåligt samvete. Vi känner oss inte riktigt bekväma med att klaga över småsaker när vi samtidigt bor i ett av världens bästa länder. Visst klagar människor i Sverige också på saker och ting, men under klagomålen skulle jag säga att det ofta ligger en känsla av skuld, en slumrande medvetenhet av att vi borde vara gladare än vi är
När det gäller prestationsångest kan det ha något att göra med känslan av att vi borde förverkliga oss själva, vi borde vara bättre än vad vi är, vi borde göra allt vi kan för att visa världen hur duktiga/professionella/hårt arbetande vi är
Att bo i ett av världens ”bästa” länder borde väl ändå medföra lycka? Vi borde vara ett av världens lyckligaste folk.... så är det tyvärr inte
"Det kunde varit värre", säger ofta många när man tar upp något problem eller annat. Själv har jag lite problem med just den frasen....
Detta är kanske ett extremt exempel, men det är någonting jag har tänkt på och som kanske förklarar lite bättre vad jag menar när jag säger att vi har dåligt samvete över att må dåligt: Om en mamma har två barn, och ett av dem dör i cancer, ska hon inte tillåtas sörja det förlorade barnet? Trots allt kunde det ju ha varit värre, hon kunde ju ha förlorat bägge barnen, borde hon då inte vara glad över att hennes andra barn överlevt?
Vad jag menar är att det kunde ALLTID ha varit värre, men betyder det att jag ska vara glad över den situation jag är i just nu, hur jobbig den än är? Betyder det att jag alltid måste tänka på hur dåligt det skulle kunna varit varje gång jag själv möter en motgång?
Vi ska inte ha dåligt samvete för att må dåligt, vi ska inte behöva alltid gå omkring och vara glada över att vi har det så bra. Det kan tyckas smaklöst att gå runt och oroa sig för skoltentor eller viktiga möten när det finns folk som inte har mat för dagen, men man måste se det ur rätt perspektiv
Vi ska naturligtvis ha sympati för andra människor runt om i världen, och tänka på vad vi säger och gör. Vi måste se saker och ting i rätt perspektiv, men det innebär inte att vi är skyldiga att alltid gå omkring och må bra
* * *
Jag avslutar med en aforism, på tal om att sätta saker och ting i rätt perspektiv:
”Att leva för evigt trivialiserar livet
att dö ger det obeskrivligt värde
Jag skulle hellre leva och dö, än att inte leva alls”